• Anonym (blod)

Fråga om avslag och mens.

Fick mitt tredje barn med planerat kejsarsnitt den 19/11, min son är alltså 3 v + 2 dagar idag... Jag har fortfarande avslag, växlar mellan brunt och klarrött. Vissa dagar blöder det ingenting alls/väldigt lite så då har jag haft trosskydd. Men det är ju som förgjort att använda det då jag varenda gång fått en kraftig blödning så jag blött ner både trosor och byxor. Just nu får jag dessa blödningar ca varannan dag, senast nu under kvällen. Avslaget luktar inte illa och jag har inga andra symptom på endometrit. Jag ammar fullt. 

Vilket leder mig till nästa fråga. Läste att amning kan fördröja mensens återkommande om man helammar och det inte går mer än 4 timmar på dagen och 6 timmar på natten. Min son har börjat sova lite längre på kvällarna, allt mellan 5-6 timmar kan det då gå mellan amningarna, övrig tid på dagen äter han var 1-3 h. Jag kommer ofta i säng sent, vanligtvis vid 2-3 på natten. Kan min sons utdragna amningar på kvällen göra att jag får tillbaka mensen tidigare? T ex igår sov han 20-01, kan detta räknas som natt och jag undviker att mensen kommer tillbaka tidigt, trots att jag inte gått och lagt mig?

Det ska tilläggas att min son tillmatades på BB då han var tung för tiden och hade lågt blodsocker vid flera tillfällen första dygnet, jag ammade honom då också men det blev inte den starten som det var tänkt. Någon gång tillmatades han enbart. Vi avslutade tillmatningarna då han var 5 dygn gammal, då fick han ett mål ersättning efter att han varit vaken och ammat i flera timmar, på båda brösten fram och tillbaka.

Svar på tråden Fråga om avslag och mens.