• FrökenBlå

Ska man väcka en 10-månaders?

Jag har en dotter på 10 månader som under en tid har haft lite problem med sömnen, dels pga tänder och förkylningar men antagligen mest pga separationsfasen. Nu verkar det värsta ha gått över, och hon sover hyggligt på natten och jättebra på dagen. Vaknar hon kl 7 sover hon igen ca 10-11.30 och sen igen ca 15-17. Den sista vilan blir ofta väldigt lång och det blir då såklart svårt att få henne att sova igen vid 19-tiden. Det hade inte varit nått större problem att lägga henne senare, men hon sover ofta mkt oroligare om hon sovit länge på em och har vi försökt hålla henne vaken blir inte det bra heller. Så till frågan, kan man väcka en 10-månaders dagtid?

Ursäkta en lång och snårig tråd från en småförvirrad mamma! ;)

• Svar på tråden Ska man väcka en 10-månaders?
  • Apipoulai

Det kan du väl göra om du känner att hon klarar av det utan att bli grinig för att hon sovit för lite. Annars kan du kanske tidigarelägga em-vilan lite.

? Do what you like. Like what you do. ?
  • FrökenBlå

Jag har försökt lägga henne tidigare på em men hon är helt enkelt inte trött då så hon somnar ändå samma tid som när jag skulle ha lagt henne..

• nozpa

Hade testat att inte låta henne sova efter klockan 16. Testa att lägga henne tidigare på dagen, eller testa att lägga henne tidigare på kvällen om du väcker vid 16.

• Sisisisi

Vid den åldern började mina ungar sova en gång om dagen, runt 10-12 månader var de. Tidig lunch och sen sov de typ tre timmar mitt på dagen.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • FrökenBlå

Vi har ju varit jätteglada när hon äntligen sovit bra efter en lite tuffare tid, men nu har det blivit lite för bra ;) Hon klarar inte att vara vaken till längre än 10-10.30, så en dagsvila går nog inte riktigt än, men när hon kan va vaken till 11.30 eller så så kanske det funkar. Jag får prova att väcka henne ca 16 och se om det blir bättre! Tack för tipsen!

Svar på tråden Ska man väcka en 10-månaders?