• Linnea77

Barn födda i v 32. När började de stå o gå?

Vår son föddes i v 32. Tillväxthämmad o vägde 1750gr. Har mått bra hela tiden, glad o pigg kille. Är nu 9månader (ej omräknat) precis, sitter rätt stadigt även om jag inte våga lämna han sittandes. Tar sig fram ålande mot saker som verkar spännande.

Vet att alla barn är olika o att han antagligen kommer behöva tid på sig för vissa saker.

Men när ca började era prematurer

Stå själva

Säga sitt första ord

• Svar på tråden Barn födda i v 32. När började de stå o gå?
  • Lillflickan

Min son föddes i v 32, 1625g. Han satt vid sju månader har jag för mig. Men ramlade länge bakåt. Satte amningskudden eller andra kuddar bakom. Började förflytta sig vid ca 11 mån hasandes på rumpan och gick succesivt över till krypande. Reste sig på ettårsdagen själv i sängen, gick några få steg från 13 mån ca och släppte och gick vid 16 och har gått bra sen dess. Pratar mycket och tidigt men obegripligt. Börjar komma lite mer ord nu runt 18 mån. Första ordet tycker jag är svårt då det är svårt att urskilja och kan sägas till mycket.

• yodi

isabella föddes v 32+6 1640g

hon ställde sig upp vid 10 månader och började gå i samband med att hon fyllde ett år

• Bio

Plutten föddes v 32+0, tillväxthämmad, 1200 g. Har mått bra hela tiden men låg länge lågt i tillväxtkurvan vilket jag antar gjorde att han var en aning sen motoriskt, han hade helt enkelt inte muskelmassan. Men knappt så det märktes, bara nåt sjukgymnasten noterade när hon gjorde standardiserade tester. Han gillade att vara upprätt från väldigt tidigt, minns inte när han började ställa sig upp men det var nog ungefär som andra jämnåriga (korrigerat alltså). Tog några enstaka steg vid ca 13-14 mån korr, men började föredra att gå i stället för att krypa när han var 15-16 mån korr. Talet är också svårt att säga tycker jag, han har babblat på och småningom blir det mer förståeligt.

• LovisaC

Min dotter föddes i 33+4 men jag funderar över samma sak som du! Hon är 11 mån okorrigerat nu och allt är så konstigt med utvecklingen. Hon vägde 2110 vid födseln och har raketklättrat i alla kurvor så idag är hon normalstor. 

Allt grovmotoriskt har hon gjort samtidigt som "jämngamla" - hon lärde sig sitta vid 6 månader, hon började åla vid 6.5 och gå med vår hjälp i samma veva. Vid 9 månader gick hon själv.
    Det som är så konstigt, som gör att jag inte hänger med riktigt, är att hon GÖR innan hon FATTAR. Hon förstod att sitta vid 8 månader (6.5 korr), innan dess ramlade hon titt som tätt, och gå vid 10.5 (9 korr) - samtidigt började hon krypa.

Det är alldeles som att hennes kropp utvecklas enligt den "riktiga" ålder medan hjärnan utvecklas med den korrigerade åldern. Andra föräldrar pratar om att barnet tog sitt första steg två veckor innan de gick helt fritt medan vi var på helspänn i två månader eftersom hon släppte, gick och sedan kastade sig fram.

Hur upplever ni det? Förstår era bebisar vad de gör? 

• Nawifa

Vår tjej föddes i vecka 32+5 2245 gram, hon ät nu 13 månader och lärde sig krypa för en månad sen, sa sitt första ord när hon var 10 månader. Har börjat ställa sig upp nu 13 månader gammal, men är sååå ostadig :)

Svar på tråden Barn födda i v 32. När började de stå o gå?