• Anonym (Vill veta)

Hur funkar graviditetspenning?

Hej,
    jag är gravid med mitt andra barn och är beräknad 31/5. Jag jobbar i butik och står och går hela dagarna vilket redan börjar bli lite ansträngande i ryggen och det finns ju en risk att det blir ännu tyngre ju större jag blir. Nu har jag några frågor angående graviditetspenning.

Jag har en anställning på 100 % men jobbar just nu 80 % och tar ut föräldrapenning på 20 % så jag skyddar min heltids-SGI. Min arbetstid är förlagd så jag jobbar 8.30-17 måndag och tisdag och 8.30-14 onsdag, torsdag och fredag. Om jag söker och blir beviljad t ex 50% graviditetspenning, räknas det då på min 100%-iga tjänst eller räknas det på mina 80% som jag jobbar nu.

Om det räknas på mina 100%, då behöver jag väl inte ta ut vanlig föräldrapenning också för att skydda min SGI va? Innebär det i så fall att jag jobbar halva dagar hela veckan och har graviditespenning på resten?

Om det räknas på mina 80%, halverar jag då min nuvarande arbetstid och fortsätter fylla ut med 20% föräldrapenning för att skydda min SGI?

Tacksam för svar och det dyker säkert upp följdfrågor senare.
    Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Hur funkar graviditetspenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blir beviljad halv graviditetspenning så räkans det på din 100 %-iga tjänst eftersom du skyddar din heltids-SGI med att ta ut föräldrapenning.

I så fall betalar vi ut halva dagar med graviditetspenning och så måste du arbeta halva dagar eller arbeta en fjärdedel och ta ut en fjärdedel med föräldrapenning.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Vill veta)

Tack för snabbt svar. Hur lång handläggningstid brukar det vara?

• Försäkringskassan

Hej,

Vårt serviceåtagande för att handlägga ett komplett ärende är 30 dagar från det att din ansökan kommit in till oss.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (Vill veta)

Kan man ansöka om graviditetspenning i förväg? Dvs skulle jag redan nu kunna söka om graviditetspenn

• Anonym (Vill veta)

Frågan gick visst iväg för snabbt.  Skulle jag kunna ansöka om graviditetspenning redan nu med start typ i slutet av mars?

Jag jobbar i butik och står och går som sagt hela dagarna, har ingen möjlighet att sitta ner och jobba och vi är inte heller tillräckligt många på jobbet så att det finns möjlighet att gå ifrån och sitta ner. En av mina långa arbetsdagar står jag och går jag i princip 8 timmar och den enda chansen jag har att sitta ner är mina 30 minuter då jag har lunch.

Jag har dock inga tunga lyft eller så eftersom det kan de andra ta hand om. Men finns det ändå en chans att jag kan bli beviljad graviditetspenning på ca 50% utifrån detta jag beskriver? Har läst fall om frisörer som fått graviditetspenning och mitt jobb är ganska likt ett frisörjobb i bemärkelsen att vi står och går hela dagarna och inte har möjlighet att sitta ner och vila. 

Vad tror du/ni?

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan skicka in ansökan om graviditetspenning samt utlåtande om omplaceringsmöjligheter när du vill men vi har inte möjlighet att ge besked här i Familjeliv om du får godkänt.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Vill veta)

Hej,
    jag förstår att ni inte kan ge besked här om jag får godkänt men jag tänkte om ni kunde säga något generellt om den typen av jobb, är det helt omöjligt att få graviditetspenning när man inte har massa tunga lyft eller finns det en möjlighet? För om det direkt är omöjligt att bli beviljad det så är det ju inte ens någon idé att jag lägger tid på att skicka in en ansökan. Mest så jag tänkte.

• Försäkringskassan

Hej!

Vi kan endast svara rent generellt att har man ett fysiskt krävande arbete med mycket gående, stående, ensidiga rörelser och tunga lyft så kan man ansöka om graviditetspenning om inte arbetsgivaren kan omplacera dig till andra arbetsuppgifter.

Länkar till Faktabladet om graviditetspenning:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/7ce88ec3-71e0-41e9-af61-
    e3cff42063f6/ff_4074_graviditetspenning1401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Vill veta)

Innebär detta att om man INTE har tunga lyft på sitt jobb finns inga möjligheter att få graviditetspenning beviljad? Eller räcker det med att man har några av fenomen på sitt jobb, tex ett gående och stående jobb?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom det görs en bedömning i varje enskilt fall och utifrån dom underlag som Försäkringskassan får in så kan vi inte säga om det är helt omöjligt att få graviditetspenning eller ej.

Min recommendation är att du i god tid skickar in ansökan och får ditt ärende prövat.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Vill veta)

Okej, tack så mycket. Då vet jag.

Svar på tråden Hur funkar graviditetspenning?