• Oktober

13 mån - start "vår" mat

Vår flicka får så lätt kväljningar av mat med bitar i. Hon äter puréer för 6-8mån. Har provat matburkar för äldre men även om jag mosar bitarna vill hon inte ha. Hon vägrar äta vidare när hon fått en kväljning.

Har testat mosat rotfrukter hemma men det vill hon inte ha. Kan man tillsätta nån vätska för att det inte ska bli stabbigt?

Hon äter och tuggar smörgåsrån.

Vill ha tips på hur hon lär sig äta mat med bitar utan kväljningar. Vore passande att sluta köpa puréer och börja med vår mat. Har även testat mixa vår mat med mixerstav men vill inte ha.

Hon äter välling men inte gröt. Tips där? Testat olika grötmärken och med eller utan fruktbitar.

Tacksam för tips ????

• Svar på tråden 13 mån - start "vår" mat
  • dejan9209

Prova att köpa en "klämmis" öppna den och ge den till henne, även om det blir kladdigt lite överallt, så tror jag att det kommer funka fint, när hon fått ner sig klämmisen så kanske hen inte tycker att kväljningen är/var lika jobbig? 

Vet inte men värt ett försök?
    julenstid.blogg.se

• Yonndax

En del barn är väldigt envisa och skeptiska till nya smaker och konsistenser. Om du tycker att det är stabbigt så prova att späda med lite vatten eller mjölk. Sen är det nog bara att fortsätta försöka med jämna mellanrum. Kanske 1 mål mat om dagen. Vill hon inte fortsätta äta så låt henne slippa men ge henne sedan mat som hon gillar en stund senare så att hon inte behöver vara hungrig. Prata även med BVC så att det inte är nått fysiskt som gör att hon har svårt att svälja mat med grövre konsistens.

• Skumbollen

Jag skulle tipsa om större bitar om hon har lite tänder där fram iallafall. Testa ge henne ett helt skalat äpple eller ett halvmjukt päron att gnaga på (under uppsikt såklart) överkoka pasta penne som hon kan sitta och plocka med, koka sötpotatis i tärningar och låt henne plocka med det. Mjukt bröd med smör i större bitar.

Tycker du det är söligt med plockmat och gegg så lägg ett lakan under stolen eller köp ett sånt där kontorsstolsskydd i plast på Ikea och ställ hennes stol på.

Lycka till

• honeydew

Locka henne med lite söta frukter, så hon vågar smaka. Min 14-mån får en halv banan att hålla själv i (under uppsikt), älskar clementinklyftor delade i två delar, avocadotärningar, en hel stor macka med smör eller bredbar leverpastej.

Vad gäller gröt så kokar vi havregrynsgröt med lite lingon eller rivet äpple eller gör egen risgrynsgröt med kanel och mjölk (orkar bara göra nån gång ibland). Vi ger ingen "bebisgröt" längre.

• honeydew

Och likaså väck intresset för mat, om ni lagar mat vid spisen och smakar på såsen - låt henne också smaka. Eller låt henne tjuvsmaka en ostskiva innan frukosten helt har blivit framdukad, innan hon sitter vid bordet. Försök kanske bryta er ut mönstret då hon sitter vid bordet och ej vill äta?

Hoppas det löser sig, måste vara jobbigt för er alla.

• Skumbollen

Skulle precis komma tillbaka i tråden för att tipsa om det honeydew gjorde :) söta frukter och att få vara med i köket mycket.

Sen tror jag att många liksom jag var är rädda för att de skall sätta i halsen att man gör minimala tärningar. Detta har aldrig funkat på vår pojk utan han vill ha stora bitar, klyftor och mackor som han själv kan gnaga på eller suga på. Biten som han får loss blir då mer naturlig i munnen istället för en fyrkantig kub.

Svar på tråden 13 mån - start "vår" mat