Avskolning när man byter barnomsorg?!
Vår son är 3 år och ska av olika anledningar flyttas från dagmamma till förskola efter årsskiftet.
Idag berättade dagmamman att hon tagit upp sonens avslut i barngruppen. Barnen hade blivit sorgsna, ställt frågor och till slut hade sonen börjat gråta. Vi vill såklart att övergången ska bli så smärtfri som möjligt för sonen och det här kändes inte alls bra. När jag ringde senare och för att höra närmare vad som sagts så förklarade hon att de suttit i samling och att hon berättat att han skulle sluta eftrr jul och att han inte skulle komma tillbaka mer. Vidare började hon prata om avskolning. Ett begrepp mig helt främmande men som innebär att man i 2-4 veckor innan avslutet pratar om att barnet ska sluta och varför och hur barnen känner inför det.
Det känns ju helt hemskt om de ska ha sorgemöten hos dagmamman och att min lille 3 åring ska bära de andra barnens sorg över att han ska sluta! Övrrgången kommrr ju nli tillräckligt jobbig för honom ändå. När vi har pratat om förskolan med honom har vi försökt prata positivt, han är stora pojken nu, massa nya roliga kompisar osv, och den här "avskolningen" känns ju helt kontraproduktiv. Bra för de andra barnen kanske men har svårt att se hur det skulle gynna sonen....
Är avskolning ett vedertaget begrepp? Hur ska det gå till i så fall och finns det i läroplanen? Vad tycker ni?