• JGBM

Avskolning när man byter barnomsorg?!

Vår son är 3 år och ska av olika anledningar flyttas från dagmamma till förskola efter årsskiftet.

Idag berättade dagmamman att hon tagit upp sonens avslut i barngruppen. Barnen hade blivit sorgsna, ställt frågor och till slut hade sonen börjat gråta. Vi vill såklart att övergången ska bli så smärtfri som möjligt för sonen och det här kändes inte alls bra. När jag ringde senare och för att höra närmare vad som sagts så förklarade hon att de suttit i samling och att hon berättat att han skulle sluta eftrr jul och att han inte skulle komma tillbaka mer. Vidare började hon prata om avskolning. Ett begrepp mig helt främmande men som innebär att man i 2-4 veckor innan avslutet pratar om att barnet ska sluta och varför och hur barnen känner inför det.

Det känns ju helt hemskt om de ska ha sorgemöten hos dagmamman och att min lille 3 åring ska bära de andra barnens sorg över att han ska sluta! Övrrgången kommrr ju nli tillräckligt jobbig för honom ändå. När vi har pratat om förskolan med honom har vi försökt prata positivt, han är stora pojken nu, massa nya roliga kompisar osv, och den här "avskolningen" känns ju helt kontraproduktiv. Bra för de andra barnen kanske men har svårt att se hur det skulle gynna sonen....

Är avskolning ett vedertaget begrepp? Hur ska det gå till i så fall och finns det i läroplanen? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Avskolning när man byter barnomsorg?!
  • Natulcien

Jag har då aldrig hört talas om avskolning. Vår son bytte förskola när han var 2,5 år, också efter jul. Så vitt jag vet gjorde de inget speciellt på förskolan mer än att säga "hejdå" lite mer ordentligt hans sista dag.

Verkar väldigt konstigt att hålla på att älta ett avslut i flera veckor. Vad är poängen med det? Små barn har ju inte riktigt det tidsperpektivet ändå att de kan relatera till "efter jul".
    Det borde väl räcka med en liten festligare lunch och "hejdå" sista dagen?

• djelly

Här i usa är detta mkt vanligt! Jag jobbar som förskollärare och min kollega gick på mammaledighet nyligen. Hon gjorde en bok om graviditeten som hon lämnade med barnen. Vi pratade om det i gruppen. Detta händer alltid om någon ska lämna gruppen. Tänk själv att din kollega och gode vän helt plötsligt inte kommer tillbaka efter en ledighet! Skulle du inte då böir ledsen, arg, upprörd, förvånad? Tacka din dagmamma för att hon är så förstående och förbereder barnen. Det äe okej för barn att bli ledsna, de får också veta att det också kommer att bli bra igen. Kanske din son haft funderingar och känt sig orolig ett tag över att han ska byta från dagmamma till förskola och dessa känslor rördes upp när de pratade om det?

• gossensmamma

Min son bytte förskola när han precis fyllt tre. Det var i oktober, så det blev ju mitt i terminen. Men nån avskolning hade dom inte på den gamla förskolan. 
    Vi föräldrar pratade förstås med vår son om att han skulle till en ny förskola och vad det innebär. Vi var och hälsade på ett par gånger på den nya förskolan så han fick träffa personalen och barnen innan vi började den riktiga inskolningen. 
    Dom hade nån slags avslutning för sonen på den gamla förskolan hans sista dag, men tror inte dom gjorde så stor grej av det.

• Natulcien
    gossensmamma skrev 2014-12-10 06:44:05 följande:

Vi föräldrar pratade förstås med vår son om att han skulle till en ny förskola och vad det innebär. Vi var och hälsade på ett par gånger på den nya förskolan så han fick träffa personalen och barnen innan vi började den riktiga inskolningen. 

Så gjorde vi också. Vi besökte den nya förskolan i förväg, pratade mycket om det hemma, och så var vi och besökte den "gamla" förskolan några månader efter överflyttningen också.
  • Phillippa

Hennes sätt verkar väldigt oproffsigt måste jag säga. Visst är det bra att prata om vad som kommer att hända men då i positiva ordalag framförallt.

T ex " Pelle ska börja på en förskola efter jul! En förskola är... men om Pelle vill leka med någon av er eller ni med honom så är det bara att ringa så kan ni säkert leka någon dag" o. s.v...

Om Pelle eller någon annan blir ledsen så får man ju så klart bekräfta det och prata om det men det ska ju inte vara sorgestund varje dag!

• Phillippa

Hennes sätt verkar väldigt oproffsigt måste jag säga. Visst är det bra att prata om vad som kommer att hända men då i positiva ordalag framförallt.

T ex " Pelle ska börja på en förskola efter jul! En förskola är... men om Pelle vill leka med någon av er eller ni med honom så är det bara att ringa så kan ni säkert leka någon dag" o. s.v...

Om Pelle eller någon annan blir ledsen så får man ju så klart bekräfta det och prata om det men det ska ju inte vara sorgestund varje dag!

Svar på tråden Avskolning när man byter barnomsorg?!