• Anonym (Villrådig)

pappan vägrar betala underhåll

Har två barn på snart fem och sex år med en man jag varit separerad med sen snart fyra år tillbaka. I perioder har jag haft barnen på heltid och nu sedan ett halvår tillbaka har han barnen Tors-mån varannan vecka.
    Jag ansökte om underhållsstöd eftersom barnens pappa inte var samarbetsvillig. När han fick hem papper från försäkringskassan hotade han mig med att ha barnen halva tiden igen trots att han tycker det är bättre när jag har dom mer, det handlat alltså enbart om pengar! Nu sitter jag här ett halvår senare utan en aning om vad jag ska göra åt detta och behöver tips på hur jag ska gå vidare.

• Svar på tråden pappan vägrar betala underhåll
  • Anonym (öh)

Du ansökte om underhållsstöd för ett halvår sedan och har fortfarande inget underhåll.. vad hände? Fick du hjärnsläpp och drog tillbaka ansökan genom att ljuga om hur barnen bor eller??

• Mrs Moneybags

Låt honom ha dem halva tiden då, så slipper du ligga ute med pengar som han inte vill skjuta till. Han har dem ju redan fem dagar varannan vecka. Ingen större skillnad på fem och sju. 

Om han är som jag tror, kommer han säkert krypa till korset inom några månader och säga att det är för jobbigt. 

• Anonym (Villrådig)

Alternativet var att gå med på att barnen skulle vara där varannan vecka.

Av flera olika anledningar mår inte barnen bra av att vara där så mycket. Både jag och barnens pappa har varit hos psykolog angående barnen och hon rekommenderade att barnen skulle vara mer hos mig. För att skydda mina barn så gav jag mig. Samtidigt är jag arg för att han kommer undan och vill att han ska ta sitt ansvar

• Anonym (Villrådig)

Dom är hos honom åtta dygn i månaden.

• Anonym (öh)

Rubriken är missvisande. Det går inte att vägra betala underhåll i sverige.

Rubriken borde istället vara:

"Jag vågar inte kräva underhåll av pappan"

• Anonym (öh)
    Anonym (öh) skrev 2014-12-09 16:37:43 följande:

Rubriken är missvisande. Det går inte att vägra betala underhåll i sverige.

Rubriken borde istället vara:

"Jag vågar inte kräva underhåll av pappan"

Rubriken skulle också kunna vara:

"Pappan vill inte betala underhåll"
  • Anonym (öh)

Gå till familjerätten och ta fram ett juridiskt bindande umgängesavtal som ni båda skriver under. Sedan är det fritt fram för dig att ansöka om underhållsstöd.

• Anonym (Villrådig)
    Anonym (öh) skrev 2014-12-09 16:41:29 följande:

Gå till familjerätten och ta fram ett juridiskt bindande umgängesavtal som ni båda skriver under. Sedan är det fritt fram för dig att ansöka om underhållsstöd.

Han är inte dum... Han skulle aldrig skriva på om han vet att det innebär att betala för sina barn
  • Anonym (öh)
    Anonym (Villrådig) skrev 2014-12-09 17:31:55 följande:

Han är inte dum... Han skulle aldrig skriva på om han vet att det innebär att betala för sina barn

Sätt hårt mot hårt eller acceptera faktum att du låter dig hunsas för barnens bästa.
  • SupersurasunkSara

Om han är olämplig som förälder så är det väl bara att kräva underskrift på ett umgängesavtal eller så får ni gå till rätten för att få ett.

• Anonym (Villrådig)
    SupersurasunkSara skrev 2014-12-09 19:39:39 följande:

Om han är olämplig som förälder så är det väl bara att kräva underskrift på ett umgängesavtal eller så får ni gå till rätten för att få ett.

Ja men vad jag förstått är det inte "att bara" göra så. Jag önskar att det bara var att få honom att skriva på, men av ren princip ska han vara den som styr. Jag har skrivit ner allt som hänt när barnen varit hos sin pappa, jag har sms som bevis på hur han är och att han inte vill ha barnen mer än det han har, men det är en jobbig process att gå igenom, även för barnen, och det är dom jag tänker på.

Det handlar inte här om att jag låter mig hunsas med, snarare om att barnen ska slippa lida(vilket dom kommer göra om dom är hos sin pappa varannan vecka). Eftersom vi inte heller kan ha någon telefonkontakt med varann så skickade jag ett sms tidigare idag där jag förklarade för honom att det är lag på att betala underhåll, och om vi inte kan komma överens om något tillsammans så får jag kontakta försäkringskassan igen
Svar på tråden pappan vägrar betala underhåll