• Anonym (TS)

PANIK! Kan familjerätten döma att en förälder får flytta med barnen?

Förälder 1 har utbildning, pengar och fast jobb. Vill flytta till hemorten med barnen. Hemorten ligger tvärs över landet så barnen kommer i så fall bara kunna åka till förälder 2 på loven, kanske varannan helg. För små för att resa ensamma.

Förälder 2 hoppar in extra på olika jobb och har barn sen innan. Vill bo kvar där barnen är födda och uppvuxna. Kommer kanske ha det lite svårt ekonomiskt men absolut inte så att barnen kommer svälta. Oroar sig för att ettan kommer driva en hård vårdnadstvist för att få med sig sina barn.

De har gemensam vårdnad. KAN familjerätten döma till ettans fördel??? Ljuga sig blå om hur tvåan är elaka mot barnen (det är tvåan som sätter gränserna och vågar ta konflikter med barnen) och snacka om hur pank tvåan är. Har dessutom råd med dyra advokater.

Jag antar att det KAN gå igenom, eller hur..? Gråter Vågar man ta risken att lämna?

• Svar på tråden PANIK! Kan familjerätten döma att en förälder får flytta med barnen?
  • Anonym (Äpple)

Jag är ingen expert men! Nej om du har ett ställe att bo på ett jobb etc. Bör det inte vara ett problem. Då är det av andra anledningar.

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2014-12-09 12:40:42 följande:

Förälder 1 har utbildning, pengar och fast jobb. Vill flytta till hemorten med barnen. Hemorten ligger tvärs över landet så barnen kommer i så fall bara kunna åka till förälder 2 på loven, kanske varannan helg. För små för att resa ensamma.

Förälder 2 hoppar in extra på olika jobb och har barn sen innan. Vill bo kvar där barnen är födda och uppvuxna. Kommer kanske ha det lite svårt ekonomiskt men absolut inte så att barnen kommer svälta. Oroar sig för att ettan kommer driva en hård vårdnadstvist för att få med sig sina barn.

De har gemensam vårdnad. KAN familjerätten döma till ettans fördel??? Ljuga sig blå om hur tvåan är elaka mot barnen (det är tvåan som sätter gränserna och vågar ta konflikter med barnen) och snacka om hur pank tvåan är. Har dessutom råd med dyra advokater.

Jag antar att det KAN gå igenom, eller hur..? Gråter Vågar man ta risken att lämna?

Kan, ja, men det är en viss uppförbacke för förälder ett. Speciellt om barnen har skola, socialt nätverk, kompisar mm där de bor nu.

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2014-12-09 12:52:48 följande:
    Kan, ja, men det är en viss uppförbacke för förälder ett. Speciellt om barnen har skola, socialt nätverk, kompisar mm där de bor nu.
    Dagis, tvåans sida av familjen, halvsyskon... De är båda under fyra år.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Äpple) skrev 2014-12-09 12:46:42 följande:

Jag är ingen expert men! Nej om du har ett ställe att bo på ett jobb etc. Bör det inte vara ett problem. Då är det av andra anledningar.

Risken finns att ettan och ettans familj drar igång en cirkus...Förvånad
  • Anonym (TS)

Kan tillägga att ettan inte har varit föräldraledig, klarar knappt av att ta hand om barnen själv. Vill hem till hemorten för att föräldrarna finns där och kan hjälpa till.

• Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-09 13:05:59 följande:

Kan tillägga att ettan inte har varit föräldraledig, klarar knappt av att ta hand om barnen själv. Vill hem till hemorten för att föräldrarna finns där och kan hjälpa till.

Det struntar väl i och för sig familjerätten i om det blir en tvist...
  • SupersurasunkSara

Det jag fick veta när jag ville flytta med barnen var att det var bara att flytta. MEN, mina barns pappa hade knappt umgänge alls men gemensam vårdnad.
    Hade vi haft varannan v hade troligen pappan fått boendet om han hade stridit för det, troligen även om han haft varannan helg men velat få boendet när jag flyttade.

OM han hade stridit för det.

Det som händer när en förälder vill flytta med barnen utan den andras godkännande är att den som inte vill måste begära interimistisk dom på boendet innan barnen hinner flytta, särskilt om barnen är små.
    SEN görs en utredning om var barnen ska bo.

Hinner den ena flytta så gör folkbokföringen en utredning om varför den andre inte skrivit under, sen kollas det var barnen har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs de där. Om den andre då vill ha boendet måste denne stämma den som flyttat på boendet och om barnen anses ha hunnit rota sig på den nya orten blir de troligen kvar där, barnen ska inte slitas fram och tillbaka även om en förälder har gjort fel.

• SupersurasunkSara

Ok, det ringde så det tog tid innan jag skickade mitt inlägg så du har svarat en del emellan.

Om som sagt en vill flytta, med barnen, måste båda skriva under. MEN om den som vill flytta hinner göra det innan den andra kräver interimistisk dom på boendet så kan det bli så att denne får behålla boendet.

Den som bor kvar har annars den största chansen till boendet om denne inte är en olämplig förälder. Ingen utbildning eller jobb brukar inte anses vara olämpligt.

• Anonym (TS)
    SupersurasunkSara skrev 2014-12-09 13:32:13 följande:

Ok, det ringde så det tog tid innan jag skickade mitt inlägg så du har svarat en del emellan.

Om som sagt en vill flytta, med barnen, måste båda skriva under. MEN om den som vill flytta hinner göra det innan den andra kräver interimistisk dom på boendet så kan det bli så att denne får behålla boendet.

Den som bor kvar har annars den största chansen till boendet om denne inte är en olämplig förälder. Ingen utbildning eller jobb brukar inte anses vara olämpligt.

Tack för ditt svar.

Ettan kan nog snacka för sig och framställa tvåan som dålig...

Hur lång tid har man på sig innan barnen flyttar? De kommer vid separation förmodligen ha barnen varannan vecka så tvåan kommer ju märka rätt snart om barnen inte kommer hem.
  • Anonym (W)

Familjerätten kan inte bestämma någonting. Om den andra föräldern tar barnen med sig och flyttar mot din vilja så ska du snabbt lämna in en stämning till domstolen där du begär förhandsdom om att få barnens boende hos dig.

Svar på tråden PANIK! Kan familjerätten döma att en förälder får flytta med barnen?