• Anonym (Anonym)

Obetald fp

Kan man vara föräldraledig utan att att ta ut fp innan beräknad BF? Påverkas min sgi då?

• Svar på tråden Obetald fp
  • Försäkringskassan

Hej!

Som mamma kan du börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar

kvar till den beräknade förlossningen.

SGI är skyddad och påverkas inte  om du har arbetat heltid i minst 6 månader innan du slutar arbeta eller går ner i arbetstid under den senare delen av graviditeten. Då finns det inget krav om att du måste ta ut föräldrapenningdagar.

Det finns  information om SGI på vår webbplats: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

Hälsningar

Vera, handläggare

• Anonym (Anonym)

Okej så jag kan välja att vara hemma obetalt om jag vill, säg fem veckor innan BF om jag innan har jobbat minst sex månader? Gäller det precis på datumet, alltså 1/10 ex måste då jobba exakt till 1/4 eller längre, för att få sgi skyddad. Om man blir sjukskriven ex 25/3, vad händer då när man inte hunnit jobba exakt sex månader? Eller räknas sjukskrivning som jobb? Gäller dessa regler också vid tillsvidareanställning där man tänker återgå till arbete och samma sysselsättningsgrad efter föräldraledigheten?

• Försäkringskassan

Hej!

Sgi-skydd gäller för en gravid kvinna som avbryter eller minskar sitt förvärvsarbete tidigast sex månader före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen.

Om man blir sjukskriven räknas det som arbete och skyddet gäller för tex. tillsvidareanställningar.  

Hälsningar

Ebba, handläggare

• Anonym (Anonym)

Okej. Min fråga handlade ju dock inte om att avbryta min anställning = säga upp mig eller om att gå ner i tid??

Jag har nu fått hem blanketten som min arbetsgivare ska fylla i. Jag behöver två blanketter till, en till min förra arbetsgivare och en till min arbetsgivare där jag har timanställning. Är det okej att jag kopierar originalet eller behöver jag be er skicka två till?

• Försäkringskassan

Hej!

Att avbryta sin anställning/sluta helt eller går ner i tid de sista 6 månaderna innan beräknat datum är en möjlighet man har om man innan dess varit i arbete 6 månader utan att det påverkar sgin

Det går bra att kopiera blanketten och ge till varsin arbetsgivare.

Hälsningar

Asta, handlägg
Svar på tråden Obetald fp