• Limaliie

Hon sover inte på nätterna/väldigt dåligt

Dottern är 4 mån och har alltid sovit högt 3 timmar i sträck, fine det är helt ok. Men senaste veckorna blir det värre och värre och nu den senaste veckan har hon börjat vara vaken på natten och vill inte sova utan ska vända sig till mage och "krypa" och hon vänder och vrider sig i sömnen också massor så jag kan inte sova.
    Hon vaknar från varje halvtimma-varannan timma annars hela natten. Mellan 4-7 var hon vaken idag och vägrade sova.

Vad sjutton ska vi göra? Hon sover ju sååå illa.

Hon sover lika illa vare sig i sin spjälsäng eller vår säng. (hon sover dock i vår säng hela tiden förutom på kvällen)
    Vi har provat ersättning, hon sover inte längre av det.
    Äter redan mjölkfritt då hon hade problem med blod i avföringen i början och det har inte kommit tillbaka och magen verkar helt ok.

Hon är annars pigg och glad, utvecklas som hon ska....men varför sover hon inte? Och varför vaknar hon så hiskeligt ofta? Har hon sömnstörningar redan?

• Svar på tråden Hon sover inte på nätterna/väldigt dåligt
  • Chinchilli

Hur sover hon på dagen? Vissa barn har ju en lite "tjosan-hoppsan"-rytm ganska länge... Har ni kvällsrutin? Vad gör ni när hon vaknar på natten, är hon svår att somna om?

• Limaliie

Har funderat lite över reflux, hon kräks en hel del. Men alla säger ju bara det är normalt "bebisar kräks". Jag vet själv hur det är med reflux då jag har ett magmunsbråck själv hur tar man reda på detta?  

Hon sover mest halvtimmar på dagarna, men sover jag med henne sover hon 1-3 timmar.

Kvällsrutin, vi klär på pyjamas runt 19.30-20.00 då hon börjar bli trött, sen söver vi henne när hon är trött. Sen sover hon med oss i soffan eller i sin spjälsäng men det är ju inte länge.

• Limaliie

Men nej, hon verkar faktiskt inte ha ont.

• Mandelskorpan

Ok. Har hon bra aptit? Refluxbarn sover ofta med huvudet bakåtkastat. Kräkningar, dålig sömn, dålig aptit, ont. Att höja upp huvudänden lite kan hjälpa.

Det kan ju också vara så att hon är känslig mot ngt mer än mjölk: soja, ägg, fisk?

• Limaliie

Soja undviker jag själv helt nu när jag ammar eftersom jag vet att det är stor risk för allergi annars hos henne, fisk däremot äter jag ju och ägg. Men kan hon verkligen reagera på fisken JAG äter?

Kommer bli kallad till barnläkaren när hon är 6 månader, har det inte blivit bättre då kommer jag ta upp detta och eventuellt om man kan testa henne. Dock är väl testerna inte allt för tillförlitliga kanske.

• Chinchilli

Jag googlade lite och du är iaf inte ensam om det är någon tröst :) Har själv en liten och flera mammor jag träffat har haft barn som vaknat ofta och sovit dåligt långt upp i åren. Tycker det låter som en väldigt bra plan du har, att vänta till 6-månaderskollen och så länge hon är gladoch utvecklas är det ju ingen fara med henne. Lite värre för trötta mamma och pappa dock ;)

• Mandelskorpan

Visst kan hon reagera om du äter tex fisk om hon nu inte tål det. Men om hon har bra aptit och växer bra och inte har ont i magen så kanske det ändå är tveksamt. Om det vore ngt du äter borde hon vara bättre med sömn vissa dagar, sämre andra dagar. Inte lika alla dagar. För du äter ju inte tex fisk/ägg varje dag.

Bra plan att avvakta till 6mån.

Svar på tråden Hon sover inte på nätterna/väldigt dåligt