Vinterankan skrev 2014-12-08 22:08:39 följande:
Pengarna är inga problem, vi är höginkomsttagare båda två. Är nog mest bara att vi är oroliga att skämma bort och att de inte ska uppskatta vad de får om de får för mycket. Tidigare så har vi inte brytt oss vad andra köper eftersom att barnen inte pratat med sina vänner om det. Men i år så tror jag att äldsta barnet kommer prata med sina vänner på ett annat sätt och då hon tyvärr har lite problem med självförtroende och gärna jämför med andra så tror jag det kan vara viktigt att inte få mycket mindre.
Båda 2 skulle behöva en hel del nya kläder, jag kan ju slå in det och ge i julklapp istället för att bara ge. De är båda två märkligt intresserade av kläder och skulle gilla det (själv gillade jag inte mjuka paket förrän jag var tonåring).
så länge dom inte får för mycket dyra saker så är det ingen fara att skämma bort dom.
Annat är det om det är 9 paket vardera med enbart dyra saker, då blir det lite känsla av att det är så varje jul måste se ut - minst.... och att därmed det är bara dyra saker som räknas. Att ett paket innehåller en tröja från farmor får aldrig bli något som inte uppskattas.
Därför tycker jag det är bättre att barnen kanske får 1-3 riktigt dyra önskemål och resten är sånt som tillhör att lära sig uppskattning. Det ska vara lika uppskattat med tröja från farmor som det är att få dom dyra skridskorna.
Det är lite det som är vitsen med våra många paket. Och vi ser också på barnen att uppskattningen ligger i att faktiskt få något, att det dyra önskemålet faktiskt blev en julklapp är en bonus och ingen självklarhet. Oftast är det dom otippade klapparna som uppskattas mest. Förra året fick dom älsta tonåringarna varsin dvd-film med tecknade Mr Bean, bara för skojs skull. Men dessa filmer tittades på om och om igen under hela julen och jag har aldrig hört dom skratta så mycket nånsin som då. Deras dyrare önskeklappar tog lite längre tid innan det blev lika uppskattat.