• Vinterankan

Hur mycket julklappar är normalt?

Håller på att handla julklappar och undrar lite hur mycket som är "normalt" för barn ca 3-8 år. Både vad gäller antal klappar och summa pengar.

Vi försöker att inte köpa så mycket vilket resulterat i 5 julklappar var + 2 som de får tillsammans. Ca 2000 till äldsta och 1000 till yngsta. Från andra släktingar får de totalt 2 paket var för ca 200 kr styck.

Är det att anse som mycket, lite eller normalt?

• Svar på tråden Hur mycket julklappar är normalt?
  • Nyfiken gul

svårt och göra nån generalisering eller nån slags jämförelse. Allt är ju relativt. 

Vi i vår familj gillar MÅNGA julklappar så det brukar bli ett enormt berg under granen, men det är inga stora summor egentligen.  Har ju tonåringar i övrigt och minsta är 6 år gammal så vad deras slutsummor hamnar på är ju klart varierande. 

Men här är vi barnsligt förtjusta i att slå in småpaket och det brukar bli både badsvampar, badankor, duschtvål och små godispåsar inslaget.  Likväl som det blir stora klappar och dyrare klappar. 

men ska jag göra nån slags uppskattning mellan tumme o pekfinger så får nog tonåringarna klappar för 3.000 per barn och minsta får nog för 1500 kr 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vinterankan

Ja jag kommer ju ihåg från när jag själv var liten att jag gillade att det var många paket. Vi firar ensamma och jag och min sambo köper ingenting till varandra så deras klappar är allt som finns. Funderar väl mest på dottern som går i skolan och säkert kommer prata med kompisar där det kanske inte är så kul om hon får mycket mindre paket.

• nozpa

Jag anser det vara lite. Men då om man räknar till barn alltså. Men jag vet att jag inte har en sund inställning till det där med julklappar. Tror alltid att jag handlar färre än vad jag gör. Och summan blir alltid högre än vad som var tänkt.

Tycker däremot att det låter som en sund mängd julklappar.

• Nyfiken gul
    Vinterankan skrev 2014-12-08 19:33:42 följande:

Ja jag kommer ju ihåg från när jag själv var liten att jag gillade att det var många paket. Vi firar ensamma och jag och min sambo köper ingenting till varandra så deras klappar är allt som finns. Funderar väl mest på dottern som går i skolan och säkert kommer prata med kompisar där det kanske inte är så kul om hon får mycket mindre paket.

om det känns snålt så kan ni väl fylla på med något?  Som sagt, det behöver inte kosta många kronor till för att få känslan av att ha många paket. 

Duschkräm, strumpor, ett ritblock, ett packe med hårspännen , godispåsar en bok osv osv...  Går ju och få typ tio paket för en hundring om ni tänker till lite . 

Våra tonåringar önskar sig oftast bara en eller två saker och det kan ju förvisso kosta en bra slant men för att det inte ska kännas snålt med två ynka paket och småsyskonen får ett berg av paket så brukar vi fylla ut med saker som kanske skulle ha köpts ändå eller bara saker för skojs skull. 

Jag brukar sällan eller aldrig göra julgodis utan barnen får sitt godis i julklappshögen vilket uppskattas väldigt mycket. 
  • Scoops

Jag avskyr krimskrams så här blir det få men lite dyrare julklappar. 2-3 st var max.

• Vinterankan
    Nyfiken gul skrev 2014-12-08 21:48:16 följande:

om det känns snålt så kan ni väl fylla på med något?  Som sagt, det behöver inte kosta många kronor till för att få känslan av att ha många paket. 

Duschkräm, strumpor, ett ritblock, ett packe med hårspännen , godispåsar en bok osv osv...  Går ju och få typ tio paket för en hundring om ni tänker till lite . 

Våra tonåringar önskar sig oftast bara en eller två saker och det kan ju förvisso kosta en bra slant men för att det inte ska kännas snålt med två ynka paket och småsyskonen får ett berg av paket så brukar vi fylla ut med saker som kanske skulle ha köpts ändå eller bara saker för skojs skull. 

Jag brukar sällan eller aldrig göra julgodis utan barnen får sitt godis i julklappshögen vilket uppskattas väldigt mycket. 

Pengarna är inga problem, vi är höginkomsttagare båda två. Är nog mest bara att vi är oroliga att skämma bort och att de inte ska uppskatta vad de får om de får för mycket. Tidigare så har vi inte brytt oss vad andra köper eftersom att barnen inte pratat med sina vänner om det. Men i år så tror jag att äldsta barnet kommer prata med sina vänner på ett annat sätt och då hon tyvärr har lite problem med självförtroende och gärna jämför med andra så tror jag det kan vara viktigt att inte få mycket mindre.

Båda 2 skulle behöva en hel del nya kläder, jag kan ju slå in det och ge i julklapp istället för att bara ge. De är båda två märkligt intresserade av kläder och skulle gilla det (själv gillade jag inte mjuka paket förrän jag var tonåring).
  • Nyfiken gul
    Vinterankan skrev 2014-12-08 22:08:39 följande:
    Pengarna är inga problem, vi är höginkomsttagare båda två. Är nog mest bara att vi är oroliga att skämma bort och att de inte ska uppskatta vad de får om de får för mycket. Tidigare så har vi inte brytt oss vad andra köper eftersom att barnen inte pratat med sina vänner om det. Men i år så tror jag att äldsta barnet kommer prata med sina vänner på ett annat sätt och då hon tyvärr har lite problem med självförtroende och gärna jämför med andra så tror jag det kan vara viktigt att inte få mycket mindre.

Båda 2 skulle behöva en hel del nya kläder, jag kan ju slå in det och ge i julklapp istället för att bara ge. De är båda två märkligt intresserade av kläder och skulle gilla det (själv gillade jag inte mjuka paket förrän jag var tonåring).
    så länge dom inte får för mycket dyra saker så är det ingen fara att skämma bort dom. 

Annat är det om det är 9 paket vardera med enbart dyra saker, då blir det lite känsla av att det är så varje jul måste se ut - minst....   och att därmed det är bara dyra saker som räknas.  Att ett paket innehåller en tröja från farmor får aldrig bli något som inte uppskattas. 

Därför tycker jag det är bättre att barnen kanske får 1-3 riktigt dyra önskemål och resten är sånt som tillhör att lära sig uppskattning.     Det ska vara lika uppskattat med tröja från farmor som det är att få dom dyra skridskorna.   

Det är lite det som är vitsen med våra många paket.   Och vi ser också på barnen att uppskattningen ligger i att faktiskt få något, att det dyra önskemålet faktiskt blev en julklapp är en bonus och ingen självklarhet.  Oftast är det dom otippade klapparna som uppskattas mest.  Förra året fick dom älsta tonåringarna varsin dvd-film med tecknade Mr Bean, bara för skojs skull. Men dessa filmer tittades på om och om igen under hela julen och jag har aldrig hört dom skratta så mycket nånsin som då.  Deras dyrare önskeklappar tog lite längre tid innan det blev lika uppskattat. 
  • Zadre
    Nyfiken gul skrev 2014-12-08 21:48:16 följande:
    Nja, tonåringarna borde ju inse att om deras klappar är lite dyrare så är det inget konstigt om de får färre. Ett år fick jag en keyboard i julklapp, såg inget konstigt att mina bröder fick fler än vad jag fick.
  • gbgumman

Våra två får ca 10-12 var

Pengar är det väl 3000-4000kr var

Det är då presenter från oss, mormor/morfar

Farmor/farfar

• Vinterankan

Jag har handlat lite kläder nu också så då kommer de få 10 klappar var + 2 tillsammans.

• MarianS

Mina barn som är 2 och 0 år får inte så mycket julklappar. Jag har sedan min äldsta var 1 år gjort en julkalender där hon varje dag får en liten present fram till jul, alltså från 1 dec till 24 dec. Hon har också fått en julklapp på julaftonsmorgon som hon har kunnat leka med innan julfirandet dragit igång. Sedan har hon fått 4-6 julklappar från oss som vi delar på två tillfällen, vi firar på två ställen under julhelgen, så 2-3 julklappar på varje ställe. Vi försöker lära våra barn att man inte behöver så många julklappar, men det är svårt när barnens mormor alltid gett sina barnbarn mycket paket och då blir det svårare. De får dessutom paket från sina  kusiner, moster och fastrar så det blir många ändå. Vi försöker ge paket som de verkligen behöver, de har så mycket saker som egentligen bara står och samlar damm. Jag anser att barn inte behöver ha så mycket leksaker, de behöver ha sina föräldrar och tid med dom. Självklart ska de ha saker att leka med, men inte i överflöd. Jag tycker att det låter som ett rimligt antal till dina barn. 

Svar på tråden Hur mycket julklappar är normalt?