• Ladymiss

Börja med ersättning - frågor!

Hej!

Min bebis är 4 månader. Jag har helammat sedan födseln (mannen har dock gett flaska med ersättning när jag inte varit hemma, att pumpa ur mjölk har inte funkat).

Nu vill jag gå över helt till ersättning då amningen helt enkelt inte funkar längre efter att jag för en vecka sedan drabbades av magsjuka. Mjölken tycks ha sinat och hur mycket jag än försökt amma så blir bebisen arg och skriker - hen suger en kort stund, släpper och skriker och är inte nöjd. Jag blir stressad och mår dåligt och det funkar inte. Har iom detta börjat lägga till ersättning varpå bebis blivit nöjd.

Nu har jag två frågor;

- Hur funkar det att ge flaska på natten, hur ofta får ni mata och somnar bebisen igen? Min bebis har tidigare velat nattamma 2-3 ggr mellan 23-08, somnar då vid liggamning och flyttas utan problem över till egen säng.

- När man blandar egen ersättning, hur gör man då? För man måste väl koka upp vatten som sen får svalna till ättemperatur - spolar ni flaskan i kallt vatten då? Känns som att det kan ta lååång tid om det ska stå och svalna? Har bara gett färdigblandad ersättning tidigare sådär av min undran..

Tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Börja med ersättning - frågor!
  • Tow2Mater

Kranvatten behöver bara varmas. Har du egen brunn är det bäst att koka.

Står på forpackningen hur man tillreder.

• Yonndax

Precis som Tow2Mater säger behöver man inte koka vattnet från kranen här i Sverige om man inte har egen brunn. Annars är det bara att följa anvisningarna på förpackningen. Vissa sorter kan man blanda en stor satts och ställa i kylen som sedan är färdig att värma. Brukar kunna hålla sig i typ 6.8 timmar i kylen. Men det brukar stå på förpackningen hur man ska göra. Vill man använda kokt vatten kan man koka det och sedan kyla ner det i kylen och värma som vanligt i mikron vid matdags. Eller kan kokt vatten i en termos och då blanda 50/50 med varmt vatten och kallt vatten. Vår son somnade direkt efter flaska på kvällen och natten. Ville ha mat kanske 3 ggr på natten vid 4 månaders ålder. 

• Argmamma

Koka upp en tillbringare vatten på kvällen låt stå å svalna i kylen! På så vis kan du värma vattnet till lagom varm temperatur utan att låta det stå och svalna! Så gjorde jag även på morgonen! Och skulle jag i väg hade jag alltid med mej en liten termos med lagom ljummet vatten och en doserings burk till välling/ersättnings pulvret! Bara å skaka ihop! Tar lika lång tid som att hala fram bröstet :)

• Isabella89

Kan annars rekommendera en vattenkokare som går att ställa in temperatur på. Vi har en där vi kan välja 40, 60, 80 eller 100 grader. I början kokade vi upp vatten och hade i en tillbringare i kylen, hällde sen upp till minimi-strecket och hällde sen upp rätt mängd i flaskan. Pulver var doserat i förväg. Så smidigt!

• Detoxtjejen

Vid 4 mån strular amningen oftast eftersom barnet får svårare att fokusera. Det är möjligt att amningen inte är dödsdömd alltså! (Men om du helt enkelt vill sluta, så ska du förstås göra det...!)

Svar på tråden Börja med ersättning - frågor!