• Anonym (Undrande)

Sgi

Hej.

Jag är beräknad att föda 1/4. Jag började ny anställning 1/9 och höjde min lön och sysselsättningsgrad till 100% när jag började jobbet. Jag har jobbat innan men jobbade då 75%. Innan beräknad förlossning så hinner jag ju jobba 6 månader och därmed få upp mig sgi. Men jag har tänkt att gå hen obetalt fr.o.m. 27/2, och sedan börja ta föräldrapenning när barnet är fött. Kan jag inte få föräldrarpenningen grundad på min inkomst om jag inte jobbar 6 månader, måste jag jobba till ex 3/3 för att få räkna upp min sgi? Eller spelar det ingen roll när jag går hem? Jag kommer gå tillbaka till mitt arbete och jobba heltid efter min föräldraledighet då min sambo ska vara pappaledig då.

• Svar på tråden Sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett så ska man ha hunnit arbetat i mer än 6 månader för att få sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI) beräknad enligt din nya arbetsomfattning. Om du planerar på att gå hem tidigare så att du inte hinner arbeta i mer än 6 månader så räknas inkomsten generellt sett på de senaste stadigvarande (6 månader) arbetet.

Läs mer om SGI här:

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/sgi_anstalld/sgi/

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (Undrande)

Okej. En annan handläggare sa stt det inte spelar någon roll då man för det första har rätt att gå ner i arbetstid sex månader innan beräknad förlossning och för det andra att det inte skulle spela någon roll eftersom min avsikt var att jobba i längre än sex månader och att jag hade jobbat längre än till 27/2 om jag inte blivit gravid. Vad är det som gäller??????det är ju otroligt viktigt att veta om min sgi kommer grundas på min nuvarande lön, som jag vid BF haft i 7 månader, i 6 månader - någon dag om jag går hem 27/2, eller om sgin kommer att beräknas på min 75% tjänst som jag hade innan 1/9.

• Anonym (Undrande)

En till fråga. Om jag går hem obetalt från jobbet några veckor före BF, vad händer då med min sgi? Det kan väl ändå inte vara meningen att man tvingas jobba till BF???eller måste man annars bli sjukskriven sista tiden? Ni kan väl omöjligt ha att göra med ifall jag spar min lön nu för att kunna vara hemma några veckor innan BF utan att ta av föräldrarfagarna, som jag såklart vill använda till det som de är till för- nämligen att vara med mitt barn. Försäkringskassan är den krångligaste och otydligaste myndigheten jag haft med att göra! Man får heller aldrig raka och tydliga svar så att man i tid kan planera sin ekomomi utan ni säger hela tiden stt man får skicka in pappren och se- ni verkar inte förstå att det då kan vara försent! Man kanske redan då gjort val som man inte trott ska påverka men som gör det ändå. Jag kan väl inte använda mig av efterskyddstiden om jag redan gjort det en gång (några få dagar) innan jag började min nuvarande anställning?

• Anonym (Undrande)

Enligt 4 paragrafen i föräldrsrledighetslahen så har man ju som mamma rätt att vara ledig minst sju veckor innan BF och det utan att ta ut fp. Då förstår jsg inte varför en annan handläggare svarade en undrande att det inte får finnas glapp mellan anställningen (när mamman slutar jobba) och när hon börjar ta ut fp. Handläggaren menade då stt hon skulle anmäla sig på af för att skydda sin sgi? Men sgin bör väl vara skyddsnät ändårå eller är lagarna i ofas med varandra?

• Försäkringskassan

Hej

I vår vägledning står följande: En gravid kvinna kan när det är kortare tid än sex månader kvar till barnets födelse eller beräknad förlossning, få ändrad inkomst genom att öka sin arbetsinsats. Man väger då in flera faktorer och ser då bland annat på förvärvsavsikten efter föräldraledigheten. Du kan läsa om detta i Vägledningen 2004:05 sjukpenninggrundade inkomst sid 28. Du kan ringa vårt kundcenter så kan vi förmedla kontakt till en handläggare som kan titta på ditt ärende.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Sgi