• Lemonliz

Vad gör ni när barnen vägrar klä på sig?

Jag vet att det här är ett gammalt ämne på FL, men jag skulle behöva tips och råd. Vår fyraåring tycker att det är världens roligaste lek att springa och gömma sig när det är dags att klä sig. Vi har samma rutiner varje dag - frukost, påklädning, iväg till förskolan - men i perioder springer han iväg så fort det är dags för kläder. Eller också drar han ut på påklädningen i evigheter.
    En ganska vanlig procedur: Jag ber honom - glatt och vänligt - klä på sig. Han fortsätter att leka. Jag ber honom en gång till - kanske genom att locka med att han får välja, annars väljer jag något knasigt. "Hmm, vad ska fyraåringen ha för kläder i dag? En blöja på huvudet? Ja, så blir det!"
    Då ger ofta han med sig, men det går låååångsamt, om jag inte är med och vaktar och klär honom, och även då smiter han så fort han får möjlighet. En strumpa - fem minuters dans framför spegeln. En strumpa till - han kryper ner under sängen och vägrar komma fram, etc.
    Sen kommer kampen om ytterkläderna. I dag försökte jag göra det till en lek "Kom, kan du sätta på dig kläder lika fort som en brandman?" Det slutade ändå med ilska och tårar, eftersom han fick för sig att han skulle sätta på sig kläderna fortare än lillebror - och medan hans två år yngre lillbrorsa drog på sig tröja och overall så gott det gick och blev klar ganska fort ägnade sig fyraåringen åt att leka mellan varje plagg.
    Han är typen som lätt kommer ur balans, antingen är han väldigt uppspelt eller också arg och besviken, och nu tyckte han att det var förfärligt orättvist att han "inte vann". Och när han är på det humöret är det svårt att prata och trösta och få honom att sätta ord på besvikelsen, för svaret blir tvärtom ett surt: "Jag vill inte vinna! Jag ska förlora! Jag ska bli sist i hela VÄRLDEN mamma!"
    Till sist fick jag hålla fast honom för att dra på honom stövlarna. Han krängde hit och dit för att slippa. Eftersom jag själv är gravid och det gör ont att hålla honom stilla tappade jag taget - och han dunkade i huvudet i golvet. Det gjorde förstås ont, och han blev jätteledsen - men vid det laget var jag själv så irriterad att jag inte klarade  av att trösta honom på studs.
    Jag kan inte se någon slags systematik i det hela - frukosten kan ha varit hur trevlig som helst, jag kan ha tagit fram hans älsklingskläder, han kan få för sig att gömma sig ändå.
    Jag har försökt prata med honom vid lugna tillfällen om hur jag vill att morgnarna ska se ut. Stundtals har tålamodet tagit slut och jag har blivit arg, låtsats vara på väg att gå etc. Det enda sättet att klara sig ur allt tjafs verkar vara att behålla lugnet, strunta i allt gnäll, hålla fast honom och klä på honom trots att han kränger och protesterar, men jag vill inte göra så, han är stor nog att klä sig själv, dessutom är jag gravid och orkar inte inte riktigt med det. Att låta honom gå ut halvklädd är också problematiskt av samma orsak  - det gjorde jag ibland när det var varmt ute, då kunde jag klä på honom på vägen om han började frysa - men nu när jag är gravid vore det extremt jobbigt att stå vid vägrenen och krångla på honom en overall.
    Är det någon som känner igen sig och har konstruktiva tips och råd?

• Svar på tråden Vad gör ni när barnen vägrar klä på sig?
  • fluu

Brukar funka att fråga "ska vi göra det den hårda vägen eller ska du klä på dig själv"?  Annars får väl ungen gå ut utan kläder, man tar med och ungen kommer upptäcka att det är jäkligt kallt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • frökenelisabeth

Hur funkar på- och avklädning på kvällen? Kan man tänja sig att man ibland kan klä på honom dagiskläderna kvällen innan, så det bara är ytterkläder man ska kämpa med?

• gossensmamma

Ta med kläder för dagen till förskolan. Att han kommer dit klädd i pyjamas är ju inte hela världen. Och vill han inte klä på sig under dan, så är det ju inte heller hela världen att gå i pyjamas hela dan.

Det där med ytterkläder är ju värre förstås, nu när det är kallt ute. Men om du bara får på honom en jacka och stövlar kanske du kan ta med resten, och låta honom klä på sig ute när han upptäcker att det är ganska kallt utan ytterkläder?

• Lemonliz

Tack för svaren! På kvällen fungerar det oftast bra, han gillar att mysa i sängen och läsa, vill ogärna ändra på vår trevliga kvällsrutin. Att låta honom gå med tunna kläder till förskolan funkar när vädret är bättre, men det är typ tio minuters promenad dit, så att tvinga honom att gå den vägen utan ytterkläder vore snudd på barnmisshandel. Och som jag skrev är jag gravid - att stå och hålla upp honom, ta av stövlar och få på honom overall och sen på med stövlarna igen - någonstans vid vägrenen känns inte helt optimalt med ligamentssmärtor och stor mage.

• Harmagedon

Jag klär på mig själv och går ut och startar bilen. Man kan ju tro att ungen ska ha lärt sig vid det här laget att jag aldrig skulle lämna henne. Men det funkar varje gång.

• gossensmamma
    frökenelisabeth skrev 2014-12-08 09:08:41 följande:

Hur funkar på- och avklädning på kvällen? Kan man tänja sig att man ibland kan klä på honom dagiskläderna kvällen innan, så det bara är ytterkläder man ska kämpa med?

Det här tipset hörde jag på Knattetimmen också. Det går ju lika bra att sova i mjukisbyxor och tröja som i pyjamas, så är han påklädd redan när han vaknar.
  • Nyfiken gul

Så kallt är det inte ute att han skulle frysa ihjäl i stövlar och jacka.

Sluta krångla med overall.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • fluu
    Lemonliz skrev 2014-12-08 09:12:33 följande:
    Tack för svaren! På kvällen fungerar det oftast bra, han gillar att mysa i sängen och läsa, vill ogärna ändra på vår trevliga kvällsrutin. Att låta honom gå med tunna kläder till förskolan funkar när vädret är bättre, men det är typ tio minuters promenad dit, så att tvinga honom att gå den vägen utan ytterkläder vore snudd på barnmisshandel. Och som jag skrev är jag gravid - att stå och hålla upp honom, ta av stövlar och få på honom overall och sen på med stövlarna igen - någonstans vid vägrenen känns inte helt optimalt med ligamentssmärtor och stor mage.
    Han fryser inte ihjäl på den lilla stunden och lär dessutom klä på sig när han märker att det är kallt. Det gjorde jag i alla fall...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • frökenelisabeth

Tipset om att klä på sig ute kan vara bra, men svårt i praktiken när det ofta är blött eller regnigt ute. När man väl hunnit bli blöt hjälper det ju inte riktigt att ta på ytterkläder (som kanske också blir blöta vid påklädning). Förstår ts dilemma på denna punkt om hon dessutom är gravid.

• Ninja1

Ibland brukar det gå bättre för barn ifall de får valmöjligheter! typ "Vill du ha den blå jackan eller den röda?" "Vill du ha jeans eller vill du ha mjuksbyxor?" Att barnet själv får välja allting och hur galet det än blir så är det okej! Kombinationen klänning, jeans, tjocksockar, fotbollsskor och hatt kan bli fantastisk men tillslut kan det gå lättare att komma iväg!
    Kanske kan man till och med sälja in konceptet för sitt barn genom att säga att man ska leka en lek?

Svar på tråden Vad gör ni när barnen vägrar klä på sig?