• AlexandraBerg

Ilningar/hugg i livmodertapp samt SD

Hejsan!

Nu har jag googlat runt som en galning men hittar inte svaret på mina funderingar, så jag skapar en egen tråd helt enkelt.

Jag har känt sammandragningar lite då och då sen v 17 ungefär men har inte riktigt registrerat dess existens förrän nu när jag är i v 21. De senaste dagarna har de blivit fler och fler, från en gång om dagen till att de nästan avlöser varandra under någon halvtimme ungefär 2 gånger om dagen. De gör rätt ont, så där så att jag håller andan och börjar svettas, men överdrivet farligt är det ju inte. Det går att stå ut. (Förutom efter sex. Då viker jag mig gärna på mitten och skriker lite.)

Under samma period började jag känna en huggande eller ilande smärta i vad jag skulle säga är livmodertappen. Ibland hugger det och gör rätt ont, resterande tid ilar det.

Kan också tillägga att (förlåt för äcklig info) att jag inte är och känner på tappen så ofta, men efter min kille kommer i mig så tycker jag om att liksom.... Gräva ut sperman så att jag slipper ha det i trosorna och stoppar då in ett par rena fingrar. Detta har gjort att jag har någorlunda koll på var tappen har för sig och den senaste veckan är det som att den "försvunnit". Den har gått från att ha varit tydligt framträdande och mjuk som nästippen till att ha grävt in sig och kamouflerat sig så att jag knappt hittar den och är mjuk och flexibel som insidan av kinden. Hade jag velat hade jag lätt fått in ett långfinger, men det vill jag inte.

Detta är min första och jag kan helt ärligt säga att om han skulle komma för tidigt och dö så skulle jag rent psykiskt inte klara av det. Det har gjort mig rätt tydlig på kroppssignaler.

Borde jag oroa mig?

• Svar på tråden Ilningar/hugg i livmodertapp samt SD
  • The Fugly

Ring din barnmorska istället och berätta detta och säg att du är orolig och vill att hon kollar livmodertappen så slipper du själv gissa.

• AlexandraBerg
    The Fugly skrev 2014-12-08 06:13:20 följande:

Ring din barnmorska istället och berätta detta och säg att du är orolig och vill att hon kollar livmodertappen så slipper du själv gissa.

Jo, absolut hade jag gjort det... Om hon hade varit den lyssnande typen. Hon säger att allt är normalt, vad det än är. Sitter och knappar lite på datorn och säger "jaaajaaa, deeeeet behöver du inte oroa dig över". Har en känsla av att hon inte ens hör vad jag säger.

Vill inte ropa varg om det inte är någon varg där, eftersom jag troligtvis skulle behöva ringa något sjukhus eller så. Först vill jag veta om jag överdriver, om man säger så. :(
  • Royalle

Ring förlossningen. Jag ringer sällan BM, utan ringer förlossningen om det är ngt konstigt. Och det låter som att du borde kolla upp det här.

• The Fugly
    AlexandraBerg skrev 2014-12-08 06:23:42 följande:
    Jo, absolut hade jag gjort det... Om hon hade varit den lyssnande typen. Hon säger att allt är normalt, vad det än är. Sitter och knappar lite på datorn och säger "jaaajaaa, deeeeet behöver du inte oroa dig över". Har en känsla av att hon inte ens hör vad jag säger.

Vill inte ropa varg om det inte är någon varg där, eftersom jag troligtvis skulle behöva ringa något sjukhus eller så. Först vill jag veta om jag överdriver, om man säger så. :(
    Jag hade nog i sådant fall ringt förlossningen och frågat. Jag hade sammandragningar vid den tiden men inte så onda som du beskriver och jag hade nog velat att någon kollar att de inte påverkat tappen. Känner även igen ilningarna och hugg men först senare i graviditet så ja, jag tycker nog du ska ringa förlossningen och fråga dem istället om den BM inte är mottaglig. Sen kanske du ska överväga att byta BM om denna inte tar din oro och dina funderingar på allvar. Det tycker jag de alltid ska göra.
  • AlexandraBerg

Okej. Tack! Jag ska ta och göra det faktiskt.

Jo, jag borde nog byta, jag är av den neurotiska sorten och jag antar att jag behöver någon som kan ta det.

Tack för tipsen!

• Maddi

Jag är i vecka 22 och fick sammandragningar, varav en var spänd i 4 timmar. Hade lämnat urinprov som visade uvi, vilket dom hade missat och däga till om. Så han jag pratade med om sammandragningar tyckte de va tidigt och känna sammandragningar redan i vecka 20, 21. Symptomen på uvi kan försvinna under graviditeten, som för mig. Så kanske något att kolla upp?

• AlexandraBerg
    Maddi skrev 2014-12-08 18:12:57 följande:

Jag är i vecka 22 och fick sammandragningar, varav en var spänd i 4 timmar. Hade lämnat urinprov som visade uvi, vilket dom hade missat och däga till om. Så han jag pratade med om sammandragningar tyckte de va tidigt och känna sammandragningar redan i vecka 20, 21. Symptomen på uvi kan försvinna under graviditeten, som för mig. Så kanske något att kolla upp?

Oj! Ja, då är det nog något jag borde kolla upp. Vad klumpigt att "missa" att säga till om en infektion, det kan ju bli allvarligt och gå riktigt fel om man går runt med en obehandlad infektion som gravid!
  • Maddi
    AlexandraBerg skrev 2014-12-08 18:16:57 följande:

Oj! Ja, då är det nog något jag borde kolla upp. Vad klumpigt att "missa" att säga till om en infektion, det kan ju bli allvarligt och gå riktigt fel om man går runt med en obehandlad infektion som gravid!

Jo man blir ju lite förbannad att som glömmer de. Jag kom också att tänka på att de är inte bra att stoppa in fingrarna där nere när man är gravid pga att man retar tappen och kan åka på en infektion. Sen innan du vet mer om ditt tillstånd så tycker jag det låter som att du ska avstå från sex, inte lyfta speciellt tungt ( vilket kan vara problem ibland) och vila så mycket som möjligt. Jag väntar mitt andra barn och har fått samma råd båda gångerna, innan jag vet mer om vad som försiggår i magen.
  • The Fugly
    AlexandraBerg skrev 2014-12-08 16:38:28 följande:

Okej. Tack! Jag ska ta och göra det faktiskt.

Jo, jag borde nog byta, jag är av den neurotiska sorten och jag antar att jag behöver någon som kan ta det.

Tack för tipsen!

Hoppas du får bättre bemötande! Uppdatera gärna sen och berätta hur det går :)
Svar på tråden Ilningar/hugg i livmodertapp samt SD