• Vendelamarie01

Är det själviskt att amma?

Här i England blir jag ofta starkt ifrågasatt för att jag ammat mina barn och fortfarande ammar mitt minsta. Framförallt blir jag sedd som självisk. Då har jag inte haft några anmärkningsvärda amningsvanor, utan helammat till runt 6 månader och delammat som längst till 14 månader och då de sista månaderna endast hemma på morgonen och kvällen.

De synpunkter som jag oftast får höra är:

- Jag saboterar medvetet barnens relation med min man
    - Jag gör det bara för att det är praktiskt, slippa gå upp och fixa ersättning på natten etc. Dvs. jag är för lat. 
    - Jag gör det bara för att jag tycker det är mysigt (det tycker jag visserligen...)
    - Barnen behöver det ändå inte bröstmjölk, det finns bra ersättning 
    - Amning är äckligt...
    - Det är synd om min man för att jag förstör mina bröst
    - Jag vill bara "make a scene" och provocera

Vad säger ni? Hur är det i Sverige?

• Svar på tråden Är det själviskt att amma?
  • Limaliie

Oj, vad tragiskt tänker jag när jag läser.

Skulle nog påstå amning ses som något bra här i Sverige och minst till 6 månader.Om man kan amma såklart annars är det ju super att ersättning finns.

Jag tycker det finns massor av fördelar med amning och tänker delamma till kanske runt ett år.

• Flickan och kråkan

Nej, du är inte självisk .

Det är ju rätt mycket nonsens det du "anklagas" för. Nej, det är inte så i Sverige. Däremot finns det en typisk svensk "lagom"-norm även kring amning. Man ska helst amma - men inte för kort och inte för länge . Utan kommentarer klarar man sig om man helammar första månaderna och sedan delammar till sådär 9 månader. Och inte ammar offentligt efter halvåret. 

Jag slutade amma min trea för 2 månader sedan. Han var då 15 månader.

• soundtrack

Själviskt!? Om jag skulle vilja vara självisk så skulle jag skippa amningen. Det skulle vara väldigt skönt att inte fungera som mänsklig napp dygnet runt och kunna få avlastning med matning osv, inte minst på nätterna... Så nej, jag tycker inte att det är det minsta själviskt att amma!

• sextiotalist

Kunde inte småle när jag såg kommentaren "att du är lat", det epitetet brukar flaskmatande mammor få.
    Du verkar inte vara någon extrem ammare, utan håller dig inom normalspannet.

Men jag måste erkänna, jag avundades er mammor som fick amningen att fungera, det var inte roligt att gå upp mitt i natten och fixa ersättning

• Rosa Fluff
    sextiotalist skrev 2014-12-06 12:24:27 följande:

Kunde inte småle när jag såg kommentaren "att du är lat", det epitetet brukar flaskmatande mammor få.

Du verkar inte vara någon extrem ammare, utan håller dig inom normalspannet.

Men jag måste erkänna, jag avundades er mammor som fick amningen att fungera, det var inte roligt att gå upp mitt i natten och fixa ersättning

Håller med.

Sen måste jag säga att det finns alltid två sidor av myntet. Det är inte roligt att vara levande napp heller och tvingas amma varje halvtimme om nätterna..

Med nr 2 blir det flaska direkt. Men jag kommer nog få höra att det är själviskt den dan det händer. ; )
  • fluu

Well.... det finns ju en anledning att amningsfrekvensen är högre i Sverige, okunskapen är inte riktigt lika utbredd... Skit i dem bara.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LndMama

Är inte förvånad! Bor även jag i England och får ibland kommentarer (delammar min 6månaders) men inte lika hårda som dina utan mer "oj, ammar du fortfarande?" Kör på. Jag tänker såhär, finns det mjölk i tutten så finns det ingen anledning för mig att köra på ersättning/välling.

• MammAmma

Tvärtom! Amning kan vara väldigt krävande, speciellt när man helammar!

Jag har 'långtidsammat' alla mina fyra barn och jag har tyckt om det, men heltidsamningen har inte varit annat än ett nödvändigt ont, en uppoffring. Så nej, man är inte självisk för att man ammar.

• Flickan och kråkan
    Vendelamarie01 skrev 2014-12-06 11:58:32 följande:

- Barnen behöver det ändå inte bröstmjölk, det finns bra ersättning 

Den här är fin. Undrar varför det heter ERSÄTTNING ?!

Vad heter modersmjölksersättning på engelska? 
Svar på tråden Är det själviskt att amma?