• nilsli

Mjölk och sojafri- hur får ni kalcium?

Hej!
    Jag ammar och äter mjölkfritt för min lilla kille får ont i magen av mjölkprodukter! Han verkar också vara känslig för soja. 
    Ni med samma problem- vad äter ni för att få i er kalcium? Några bra tips? 
    Tack! :) 

• Svar på tråden Mjölk och sojafri- hur får ni kalcium?
  • FCBJ

När jag var tvungen att äta mjölkfritt med min äldsta så åt jag kalciumtabletter som jag köpte på apoteket. Det finns såna som även innehåller D-vitamin. Den läkare som rekommenderade kalciumtabletterna sa att det var viktigt att välja de med D-vitamin då man inte får i sig så mycket D-vitamin om man utesluter mjölk.

• FCBJ

Glömde nämna att jag har ett svagt minne av att läkaren sa att man behöver D-vitamin för att ta upp kalcium, men det var så längesen så jag är inte helt säker.

• Malin0710

Kalcidon kalciumtabletter. Finns på apoteket.

Ägg är bra också men min bvc-sköterska sa att man behöver stora mängder kalcium när man ammar så tabletter var viktigt.

• lövet2

Jag har en vuxen dotter som kör med risdryck framför allt, men hon säger att havredryck är bättre om man tål det. Hon rekommenderar havredryck och broccoli. Mandel om det går bra också.

• Limaliie

kalcidon från apoteket äter jag  dricker havremjölk ibland. Dock gillar jag inte havremjölken så värst.....

• Mymla

Havremjölk som är berikad med kalcium. Finns bla Oatly har jag för mig

• The Fugly

Kalciumtabletter. En del ersättningsprodukter är berikade men långt ifrån alla.

• Limaliie

Jag gjord misstaget att köpa oatly ekologiska havremjölk som såklart inte  var berikad.

• Mymla
    Limaliie skrev 2014-12-06 16:07:08 följande:

Jag gjord misstaget att köpa oatly ekologiska havremjölk som såklart inte  var berikad.

Jag med men det finns även berikad
Svar på tråden Mjölk och sojafri- hur får ni kalcium?