• Jujusma

Syskonvagn?

Hej!

Vi väntar vårt andra barn i början på nästa år. Det äldre syskonet hinner precis bli tre år till nedkomsten. Jag känner mig lite kluven med det här med vagn. I dagsläget används den sällan och det talar ju för att behålla den och göra om till

Liggvagn för den nya bebisen och inte införskaffa en syskonvagn.Samtidigt är jag rädd att bli lite låst i att inte kunna åka till stan, ta längre promenader etc med båda barnen.. Hur har ni med ungefär samma åldersskillnad gjort?

• Svar på tråden Syskonvagn?
  • Vickan I

Vi hade 2 år och 8 mån mellan barnen. Vi klarade oss bra med ståbräda. Naturligt kortades turer på stan, jättelånga promenader etc då treåringen ville gå själv el tröttnade efter ett tag och ville till en park och leka istället. Enda gången jag saknade syskonvagn var vid vab av den äldre. Då ville man ibland ut, men kunde kräva att han skulle stå på brädan med feber. Men beror ju på hur man bor, övriga kommunikationer etc också.

• Gladhannapanna

Vi hade ståbräda för det mesta men köpte även en cykelvagn som även funkade som syskonvagn vid behov. Hade även en sulky som vi använde om vi var två som skulle gå på promenad, ett barn i varje vagn.

Två år och fyra månader emellan.

En sak att tänka på är att storasyskonet kan vilja känna sig liten och ompysslad när det får syskon och då kan det vara mysigt att få åka vagn ibland.

Svar på tråden Syskonvagn?