• TessanTess

Gravid med gulkroppscysta (?)

Hej!

Jag är gravid i vecka 4+5.

Jag åkte in till gynakuten igår förmiddags (fredag förmiddag) för jag hade haft KRAFTIG smärta på endast höger sida av magen, ner mot ljumsken. Smärtan avtog lite efter en alvedon men spred sig istället till svanken. Jag var rädd att det var utomkvedshavandeskap eftersom på samma sida jag hade ägglossning var min äggledare antingen blockerad eller så protesterade livmodern (gjorde en spolning några dagar innan ägglossning), läkaren kunde inte säga vilket det var.

På gynakuten sa läkaren att hon inte misstänkte utomkveds utan att hon trodde det var en cysta som hade spruckit, en gulkroppscysta tror jag hon sa. Hon kunde inte se någon graviditet i livmodern än eftersom det var så tidigt men hon kunde se en förtjockad slemhinna. Hon såg även vätska/blod runt den misstänkta cystan på äggledarn/äggstocken. Läkaren sa att det inte var farligt för ett eventuellt foster, men nu i efterhand undrar jag lite. Jag vet att det är gulkroppen som producerar progesteron i början av graviditeten, men är en gulkroppscysta och en gulkropp samma sak? Är det större risk för missfall när denna cysta har spruckit?

Tack på förhand!

Svar på tråden Gravid med gulkroppscysta (?)