• Ellas

Yngre katt är elak mot den äldre

Jag har två katter en på 11 år och en på 4 år. Den yngre är så elak mot den äldre.

Den äldre är och har alltid varit så snäll och då han är en utekatt har han fått mycket stryk av andra katter ute.

Det har blivit många veterinärbesök under åren.

Sen har vi då den yngre katten som ger sig på den äldre varje gång han kommer in.

Den yngre katten är en innekatt men får vara ute i koppel.

Kan det vara nån sorts svartsjuka?

Varje gång han ger sig på den äldre får man gå emellan för att den äldre katten inte försvarar sig.

Och då kan jag ju säga att det får man igen sen under kvällen eller natten, då den yngre ska jäklas med att springa runt och göra massa bus. :)

Tar tacksamt emot tips på vad man kan göra för att allt ska bli bra.

• Svar på tråden Yngre katt är elak mot den äldre
  • Schack73

Jag skulle tro att det handlar om hierarki. De "diskuterar" vem som är flockledare. Men det är klart att jag kan ha fel.

• MEE83

Har detta pågått i 4 år? Eller har ni precis fått den yngre?

När man sammanför två främmande katter så behöver dom etablera en pecking order, alltså en rangordning, det kan bli lite stökigt, men oftast inte så illa att man behöver uppsöka veterinär. När dom sedan vet vem som bestämmer i huset så slutar dom och blir vänner.

Så har det alltid varit för kattar jag haft och så var det med de två katter vi har här hemma hos oss, min flickvän hade en äldre honkatt, och sedan skaffade hon en till hona från ett katthem, kanske 5-6 månader gammal, den äldre läxade upp den yngre ett par gånger, inget allvarligt, men nu är dom vänner, den äldre tvättar och pysslar om den yngre, lite som mamma och dotter. En irriterad mamma ibland dock, men inte irriterad nog att bli våldsam.

• Ellas

Det är nog tyvärr så att vi förstörde lite där i början. När den yngre kom hem till oss så va han så liten och rädd så vi gick emellan varje gång den äldre skulle uppfostra honom.

Sen har det varit lugnt fram tills för nåt år sen då den yngre ger sig på den äldre.

Kan det va vi som förstört lite?

• BuoBä

Är båda katterna kastrerade? Om inte, fixa det. Det kan hjälpa.

Även om 11 år inte är någon ålder på en katt så börjar den bli äldre, medan 4-åringen är i sina bästa år. Kanske försöker den yngre ta över ledarskapet. Om de bara bråkar utan att skada varandra är det bättre att låta dem hållas. Får de göra upp lugnar de sig säkert om ett tag. Om den äldre däremot hindras från att äta eller gå på lådan får ni ingripa. Eller om de slåss på riktigt så det blir blodvite såklart.

Det låter även som den yngre katten behöver aktiveras mer av er. Har den mycket energi men inget händer på hela dagen så är det såklart jättekul när kompisen kommer in och man kan bråka/retas.

• Ellas

Båda är kastrerade.

Den yngre katten är en riktig latmask förut så lekte han med hunden mycket( chihuahua) men det har lugnat ner sig.

Blicken på katten säger mig att det kan vara så att han är lite sotis på den äldre.

Som får vara ute och sen när han kommer in så lägger han sig i soffan.

Då är den yngre där å luktar intensivt på den äldre, som går över till hugg

Svar på tråden Yngre katt är elak mot den äldre