Separation, barn 1 och 4 år
Jag och min sambo har mer eller mindre bestämt oss för att separera. Vi har båda två tänkt på det i flera års tid. Vi har pratat om det och försökt ändra på saker flera gånger under åren men det faller bara tillbaka i samma gamla igen..Nu har vi sagt att vi ger det ett sista försök fram till jul.
Vi har två barn som är drygt 1 och 4 år gamla. Vi är båda två väldigt måna om att de ska ha det bra,och det känns oerhört jobbigt att utsätta dem för detta. Hade vi inte haft barnen så hade vi nog separerat mycket tidigare.
Så frågan som återstår är väl egentligen hur man löser allt på bästa sätt för barnen.
Jag läste på babyhjälp.se att det bästa för barn som är 1-2 år är att ha ett huvudsakligt boende och bo hos den andra föräldern varannan helg och en dag i veckan. Eftersom jag har varit mammaledig nu den lilla är ganska mammig av sig så antar jag att det isf skulle bli hos mej hen bodde.
Hur gör man med 4-åringen? Han är ju inte så gammal men kan säkert ha en del att tycka ändå. Om han skulle ha samma schema som 1-åringen skulle det nog bli alldeles för långa stunder ifrån pappa.. Men barnen verkar vara väldigt nära varandra och jag tror inte att det skulle vara bra för dem att bo ifrån varandra så mycket i nuläget när de samtidigt måste skiljas ifrån oss föräldrar från och till oxå..
Jättesvårt detta, någon som har tankar,funderingar och gärna erfarenhet av separation med barn i dessa åldrar????