• JessikaSv

Bakåtvänd barnstol i mittensätet bak

Är det någon som vet om det är ok att ha en bakåtvänd barnstol på mittenplatsen i baksätet? Ur ren säkerhetssynpunkt menar jag.

• Svar på tråden Bakåtvänd barnstol i mittensätet bak
  • Långbenopluto

Inte bra eftersom stolarna är i olika lägen i framsätet... förarsätet flyttas ofta beroende vem som kör och då sitter bilbarnstolen inte riktigt.

• cosinus
    Tines skrev 2014-12-04 12:41:55 följande:

Inte bra eftersom stolarna är i olika lägen i framsätet... förarsätet flyttas ofta beroende vem som kör och då sitter bilbarnstolen inte riktigt.

Behöver ju inte vara så. Vi har haft stolen i mitten bak och den har suttit perfekt. Stödben (mest för sakens skull) så så har vi satt passagerarsätet så att det är lika långt bak som förarsätet och då har stolen suttit bättre än på någon annanstans i bilen.

Nackdelen för oss var mest att det är lite jobbigare att spänna fast barnet i mitten.

Vi kör på samma inställningar jag och min man vilket kanske är lite ovanligt men sen finns det ju gott om familjer där bara en har körkort så helt ovanligt är det nog inte att förarsätet får vara på samma plats alltid.
  • kixan

Har stolen stödben är det inga problem.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • mammalovis

Vi har en stol i mitten med stödben. Jag tycker inte det påverkas av att vi måste flytta sätet lite. Om vi inte hade haft det så hade en fått stanna hemma när hela familjen ska iväg, då det inte fungerar att sitta i mitten med två bakåtvända stolar. Innan när vi hade babyskydd med bas klättrade jag in i mitten.

Svar på tråden Bakåtvänd barnstol i mittensätet bak