• Anonym (Sara)

240 dagars villkoret

Hej!

Jag har en provanställning som kommer att övergå till en tillsvidareanställning, har redan fått klarttecken om det. Jag kommer ha uppfyllt 240 dagars villkoret enligt svar från er tidigare. Jag är berättigad sgi. Jag har endast varit tjänstledig under några timmar en eftermiddag, kan det göra att inte 240 dagars villkoret inte uppfylls? Så kan det väl ändå inte vara? Har ju en tillsvidareanställning på heltid som ska fortsätta efter min föräldraledighet osv.

• Svar på tråden 240 dagars villkoret
  • Anonym (Sara)

Har en månadslön på 25 500 om det spelar någon roll.

• Anonym (Sara)

Så har ju alltså haft en inkomst på flera hundra över 180 kr den dagen trots att jag var ledig några få timmar.

• Försäkringskassan

Hej Sara!

Nej, det kommer inte att påverka 240-dagarsvillkoret. Om du endast har varit tjänstledig under några timmar en eftermiddag är det inget som kommer att påverka din SGI. Om du exempelvis skulle vara tjänstledig en eftermiddag varje vecka i över 6 månader hade det påverkat din SGI eftersom det är något som är stadigvarande.

Hälsningar

Ella, handläggare

• Anonym (Sara)

Okej. Tack för svaret!

Gäller det alltså även om jag den dagen inte skulle tjänat över 180kr före skatt den dagen? Eller måste jag ha tjänat över den summan för att det inte ska påverka 240 dagarsvillkoret.

• Försäkringskassan

Hej

Nej, det spelar ingen roll vad du tjänat den dagen du var ledig. Att du varit ledig några timmar en eftermiddag ses som en tillfällig ledighet och påverkar inte 240 dagarsvillkoret.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden 240 dagars villkoret