• Anonym (Besviken förälder)

Lång tid ifrån anknytningspersonen

Hej!

Mitt barn hanterar inte en natt hos umgängesföräldern. Jag har ensam vårdnad och umgängesföräldern är fälld för misshandel som barnet har bevittnat. Hur är det möjligt att tingsrätten går in och dömer fyra v sammanhängande semester?? Anknytningen är nästintill obefintlig och det har vart långa uppehåll i umgänget samt bevakat en tid.

Någon som har tips vid överklagan? Publikationer, vad som helst?!

• Svar på tråden Lång tid ifrån anknytningspersonen
  • Anonym (agda)

Oj då. Låter ju faktiskt högst märkligt och oroväckande.

Hur gammalt är barnet? Hur ser umgänget ut i dagsläget?

Hade du en bra familjerättsjurist?

• Anonym (agda)

• Anonym (agda)

2,5år, advokaten som företrädde mig i rätten har inte nått fram tycker jag med tanke på domen. Några tips, erfarenheter. Tycker det är helt orimligt!

Glömde nyligen eget umgänge, påbörjat övernattning.

Anonym (Besviken förälder) skrev 2014-12-03 22:42:28 följande:

2,5år, advokaten som företrädde mig i rätten har inte nått fram tycker jag med tanke på domen. Några tips, erfarenheter. Tycker det är helt orimligt!

• Anonym (L)

Skulle skriva i en ev. överklagan att då barnet bott mest med dig kan det inte anses vara till barnets bästa att vara ensam med pappan i fyra veckor. Ett så litet barn behöver trygghet och det kan det inte få med pappan då misshandeln barnet bevittnade har rubbat förtroendet och tryggheten för barnet mot pappan.

• Anonym (agda)

Men exakt hur ser umgänget ut idag? En övernattning varannan helg + en kväll i veckan? Eller 2 timmar varjd torsdageftermiddag hos socialtjänsten? Förklara gärna så vi föratår.

Och hur är det tänkt att umgänget ska se ut när upptrappningen är klar?

Anonym (agda) skrev 2014-12-03 22:58:51 följande:

Men exakt hur ser umgänget ut idag? En övernattning varannan helg + en kväll i veckan? Eller 2 timmar varjd torsdageftermiddag hos socialtjänsten? Förklara gärna så vi föratår.

Och hur är det tänkt att umgänget ska se ut när upptrappningen är klar?

2tim i veckan på vardag och har haft 4tim på helgen med kontaktperson. Därefter har helgumgänget nu blivit utökat till en övernattning a 30tim(1gång). Den nya domen går man direkt över på fredag-måndag dvs. 3nätter. Trots att fsk vittnat om att barnet blivit utåtagerande, gråter ihållande och att barnet inte mår bra. När barnet kom hem i trygghet efter övernattning så grät barnet ihållande från tårna i en timma och var inte sig lik på flera timmar. Barnet känner inte umgängespersonen bra och har nästintill ingen anknytning. Det har varit flera uppehåll i kontakten, längsta 1år.

Rätten tog ingen hänsyn till barnperspektivet alls. Ingen rimlig upptrappning och sedan drar dom till med fyra v sammanhängande sem allt i enighet med vad umgängespersonens yrkande. Inget handlar om barnets bästa.

Jag behöver all hjälp jag kan få.
  • Anonym (FinnsDetSakerDuInteBerättar?)

Det första som slår mig när jag läser dina inlägg är att det måste finnas mer bakom den här domen än du säger. Vad är skälet till att det har varit flera uppehåll i kontakten? Har du förhindrat/försvårat umgänge. Vad var pappans argument?

Hursomhelst, det låter naturligtvis väldigt konstigt att gå från 1 övernattning till 4 veckor, men är det verkligen meningen att det ska ske utan upptrappning? Vad säger domen om upptrappning?

• Anonym (W)

Varför har det inte varit kontakt? Hur gammalt är barnet?

• Anonym (Besviken mamma)
    Anonym (W) skrev 2014-12-05 09:36:35 följande:

Varför har det inte varit kontakt? Hur gammalt är barnet?

Pga. Våld och vi lyckades fly samt att umgängesföräldern inte förstår att han behöver vård samt att umgängesföräldern inte visade intresse eller ansökte om att träffa barnet.

Det var en rättvisedom. Vårdnad till ena och alla yrkanden om umgänge till andra. 4v ifrån den person som man växt upp med dvs. Anknytningspersonen är väldigt lång tid för en 2,5 åring. Min upplevelse är att det inte är praxis och att barn utifrån ett utvecklingsperspektiv inte har förmågan att förstå tid. Det vore annat om en förälder varit normal och man har haft en god och nära relation från det att man föddes men så ser inte vår historia ut direkt!!

Någon dom vet någon liknande dom som jag kan ta del av? Där upptrappningen varit bra för ett barn där anknytningen är vag samt vad tingsrätten dömt avseende semester?
  • Anonym (agda)
    Anonym (Besviken mamma) skrev 2014-12-06 09:39:11 följande:

Pga. Våld och vi lyckades fly samt att umgängesföräldern inte förstår att han behöver vård samt att umgängesföräldern inte visade intresse eller ansökte om att träffa barnet.

Det var en rättvisedom. Vårdnad till ena och alla yrkanden om umgänge till andra. 4v ifrån den person som man växt upp med dvs. Anknytningspersonen är väldigt lång tid för en 2,5 åring. Min upplevelse är att det inte är praxis och att barn utifrån ett utvecklingsperspektiv inte har förmågan att förstå tid. Det vore annat om en förälder varit normal och man har haft en god och nära relation från det att man föddes men så ser inte vår historia ut direkt!!

Någon dom vet någon liknande dom som jag kan ta del av? Där upptrappningen varit bra för ett barn där anknytningen är vag samt vad tingsrätten dömt avseende semester?

Usch. Finns det någon möjlighet att dela upp umgänget i 2 st 2-veckorsperioder istället?

Finns det någon risk att pappan utsätter barnet för nåt?

Jag har själv ett barn i samma ålder. Skulle ha svårt att släppa iväg mitt barn 4 veckor till morföräldrarna 4 veckor, även om de nästan är som andraföräldrar för mitt barn. Jag vet att mitt barn ändå skulle sakna mig och skulle vara orolig för att hen tar skada av separationen på något sätt. Så jag förstår att det måste kännas jobbigt att släppa iväg barnet sådär till en pappa som barnet knappt känner. Överklaga!
  • mpermper
    Anonym (FinnsDetSakerDuInteBerättar?) skrev 2014-12-05 09:27:12 följande:

Det första som slår mig när jag läser dina inlägg är att det måste finnas mer bakom den här domen än du säger. Vad är skälet till att det har varit flera uppehåll i kontakten? Har du förhindrat/försvårat umgänge. Vad var pappans argument?

Hursomhelst, det låter naturligtvis väldigt konstigt att gå från 1 övernattning till 4 veckor, men är det verkligen meningen att det ska ske utan upptrappning? Vad säger domen om upptrappning?

Det behöver det inte alls göra. Många av oss svenska samhällsmedborgare är godtrogna och tror att vi lever rättssäkert - det gör vi inte. domar är offentliga handlingar - ta del av dem och du kommer att häpna över många.
  • Anonym (Besviken mamma)
    mpermper skrev 2014-12-06 11:53:34 följande:
    Det behöver det inte alls göra. Många av oss svenska samhällsmedborgare är godtrogna och tror att vi lever rättssäkert - det gör vi inte. domar är offentliga handlingar - ta del av dem och du kommer att häpna över många.
    Vet du några?
Svar på tråden Lång tid ifrån anknytningspersonen