• Norrland2014

Byta skola och umgänge

Vad gäller vid byte av skola och delad vårdnad?

Har en grabb som mestadels bor hos mamman då de byggt nytt utanför stan och då gick jag med på att han bytte skola, dock har jag inte skrivit på några papper om detta.
    Nu vill jag gå tillbaka till varannan vecka men vet att mamman inte kommer att gå med på detta. Hur gör jag och vilken rätt har jag?
    Mamman jobbar också i stan så att han skulle gå i skolan här känns ju som ett bra alternativ speciellt då jag inte är nöjd med den byskola han går i nu.
    Vet att det snackas om att boendeförälder styr men vet inte om det är sant?
    Rent spontant känns det som att det blir en tvist då jag inte håller med mamman om vad som är bäst för min son.
    Någon som varit i samma sits och har några tips??

• Svar på tråden Byta skola och umgänge
  • Anonym (Mia)

Jag skulle fundera fram och tillbaka många gånger innan jag utsatte mina barn för skolbyte om det inte var nödvändigt. Beror på hur länge han bott där, om det blir flytta igen eller mer flytta tillbaka.

Du skriver att du inte är nöjd med byaskolan, men hur tänker din son?
    Har han bra lärare?
    Får han det stöd han ev behöver?
    Har han framförallt kompisar?
    Finns det redan kompisar i skolan du vill han ska byta till från tiden innan han flyttade till huset utanför stan?
    Går han någon idrott där han har kompisar i skola nära dig?

• Norrland2014

Han är åtta år.

Vi har pratat lite om det men inte konkret då det inte varit aktuellt förrän nu, men även om det skulle vara så att han skulle stanna kvar i denna skola så kan det ju inte vara rimligt att jag ska köra 7 mil om dagen de dagar han är hos mig?!

• Långbenopluto
    Norrland2014 skrev 2014-12-02 14:26:14 följande:

Han är åtta år.

Vi har pratat lite om det men inte konkret då det inte varit aktuellt förrän nu, men även om det skulle vara så att han skulle stanna kvar i denna skola så kan det ju inte vara rimligt att jag ska köra 7 mil om dagen de dagar han är hos mig?!

Alltså är det omöjligt att ha växelvis boende just nu om du inte väljer att flytta närmare?
  • Brumma

Barn blir erbjudna plats i den skola som ligger närmast hemmet de är skrivna i. Vid byte av skola krävs naturligtvis båda vårdnadshavarna underskrift. .

Vad har du tänkt stämma för om det leder till det? Boende? För har svårt att tänka mig att du kan stämma för byte av skola..

Hur hade du tänkt att det skulle gå till om han inte byter skola annars? Än att du kör menar jag? Skall han hoppa över skolan? Det är ju antingen att du kör eller att du flyttar närmre som gäller. Möjligheten finns ju att ni kan få igenom skolskjuts.

Jag har vänner där avståndet är ngt liknande och det fungerar även om det blir mkt körande.

Svar på tråden Byta skola och umgänge