• AnnaHarrysson

Skrämd av SVT:s Julkalender

Min femåriga son klarar av att se på saker som Transformers, scooby doo och luftens hjältar med mera även om det ska vara i vuxet sällskap. Men idag såg vi första avsnittet av julkalendern. I början blev han mest utråkad vilket jag kan förstå, vilket kasst skådespeleri. Men sen kom masken in i bilden och det skrämde upp honom rejält. Sonen som tidigare gick själv upp på övervåningen utan problem kräver nu att jag ska vara i samma rum som honom. Och nej, han fejkar inte han är uppriktigt rädd.

Okej det släpper väl förhoppningsvis om några dagar men hallå? Kan de inte varna lite om de måste göra det så läskigt. Inte själva händelsen i sig, effekterna, musiken, den rädda boortskämda flickan allt tillsammans blir faktiskt lite pirates of caribean känsla,  när hon tappa ringen på havsbotten. Det borde väl finnas yngre barn än min son som tittar. Borde det inte antingen göras mer barnvänligt eller komma med en rekomendtion från 7 år?

• Svar på tråden Skrämd av SVT:s Julkalender
  • Drottningen70

Seriöst?? Hur fan ska alla ungars individuella reaktioner förutspås?

• AnnaHarrysson

Nej, det kanske bara är min son som såg det ur sitt perspektiv. En del av tidigare kalendrar som tex skelettet på mysteriet på greveholm var ju rätt läskigt med. Och det var ju min favorit. Jag skrev bara för att se om fler barn reagerat på samma sätt och kanske om någon har tips på hur jag bäst får honom lugn igen. Allt läskigt inkl transformers och skylanders od (som han aldrig skulle avstå frivilligt från) är förbjudet till han vågar vara ensam igen

• 880215

Kruxet med TV-kalendern är ju att den ska passa människor i alla åldrar; så väl småbarn som tonåringar och även vuxna.

Mitt tips är att du, om du har tid, ser på kalendern på SVT-play innan din son får se den i TV.
    Anser du att just det avsnittet var för läskigt för honom, så struntar du i att slå på TV'n vid tiden för TV-kalendern på kvällen.
    Anser du däremot att avsnittet var okej, så låter du honom se det på TV'n.

Eller skippa kalendern helt och hyr eller köp någon av de gamla TV-kalendrarna som du anser är mer lämplig för honom.

• Feline

Inte för att det kanske hjälper, men vår son (också 5 år) reagerade precis likadant när han såg den och vill inte se fortsättningen... och han älskar mycket annat som är spännande, som Scooby Doo, Power Rangers eller Lego Ninjago/Chima.

Nu vart han inte rädd efteråt, men ändå - det roliga med en julkalender som alla kompisar också ser försvinner ju på det här viset.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Mimmi77

Min 2.5 och 4.5 åring har tjatat hela dagen om när det ska bli imorgon så de kan se fortsättningen....

• AnnaHarrysson

Min son kan som sagt se transformers som slåss utan att bli rädd. Men när han såg denna mask bete sig farligt mot ett barn blev han vettskrämd. Kanske har det  tål han det när det är tecknat men inte när det är otecknat. Då ser det verkligt ut på TV:n och han förstår inte att masken inte kan finnas på toaletten., Bara en teori om varför min son reagerade, för jag förstår inte riktigt att han skulle bli så rädd.

Men håller ingen med mig om att scenen med masken måste ha skapats med  inspiration från pirates of caribean.I början på första filmen när damen ramlar i vattnet och dödskallemyntet från halskedjan slår i botten. 

Tack för alla bra tips förresten, mycket välkommet, jag ska pröva det.

• 2pågar

Min son på 5 år reagerade oxå väldigt starkt på masken .... Vi fick prata länge om de ikväll vid läggningen. Men efter att ha pratat om de ser han fram emot fortsättningen.... Får se hur de går.

• honeydew

... Och jag sa bara till mitt barn (4,5 år) att det var en saga och ej på riktigt, hon blev inte rädd. Är säkert jättesvårt att veta hur alla barn kommer reagera och samtidigt göra en serie som passar en väldigt bred publik.

• fluu
    Drottningen70 skrev 2014-12-01 21:27:03 följande:
    Seriöst?? Hur fan ska alla ungars individuella reaktioner förutspås?
    Precis. Min dotter blir skiträdd av "Nalle har ett stort blått hus", men inte av blodiga dinosauriedokumentärer på discovery som jag som vuxen tycker är lite obehagliga.

Dessutom är julkalendern till för fler än små barn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gossensmamma

Min son är fyra och inne i en period just nu när han funderar på sånt han tycker är läskigt (typ monster och spöken), han har dessutom blivit mer mörkrädd än tidigare. Vi pratar mycket om att det bara är på låtsas, att det bara finns i fantasin och i böcker och filmer. Det funkar tycker jag, att påpeka att det bara är på låtsas och inte kan hända på riktigt.

• glassen

Jag ha en 5 årig dotter och hon blev också rädd! Kan tilläggas att hon också ser Scooby doo och liknande utan problem.
    Problemet är att de ser kalendern i förskolan och dottern sade direkt när hon kom  hem att den var otäck.

• AnnaHarrysson

Ja, det är svårt när barn blir rädda. Jag försökte prata med honom igår, att det inte finns och sånt men det hjälpte inte då för stunden. Han försökte gå in på toaletten men kom vettskrämd ut för det hördes musik. Idag har jag inte märkt av så mycket så det hela håller nog förhoppningsvis på att sjunka undan. Dock blir det nog inget av årets julkalender för honom i år, tråkigt för det är lite av en tradition,

• Amanda84
    glassen skrev 2014-12-02 20:36:26 följande:

Jag ha en 5 årig dotter och hon blev också rädd! Kan tilläggas att hon också ser Scooby doo och liknande utan problem.
    Problemet är att de ser kalendern i förskolan och dottern sade direkt när hon kom  hem att den var otäck.

Det här borde inte vara något problem egentligen. Prata med barnets fröknar om att hon varit rädd. Kanske vill hon sitta i en vuxens knä, som samtidigt förklarar eller berättar? Eller skall hon helt enkelt inte se julkalendern utan göra något helt annat när de andra tittar?
  • glassen
    Amanda84 skrev 2014-12-03 03:08:34 följande:
    Det här borde inte vara något problem egentligen. Prata med barnets fröknar om att hon varit rädd. Kanske vill hon sitta i en vuxens knä, som samtidigt förklarar eller berättar? Eller skall hon helt enkelt inte se julkalendern utan göra något helt annat när de andra tittar?
    Det funkar nog inte riktigt så. Häromdagen när jag lämnade hittade jag först ingen fröken alls, men efter en stund kom en stressande och sade att hon letade efter vikarier. Det är en jättestor barngrupp med få fröknar, och min dotter tillhör de stora barnen.
    Men det var just första dagen hon var rädd. Det har gått bättre sen och när hon fått titta med mig också.
Svar på tråden Skrämd av SVT:s Julkalender