• LeaveMeAlone

Köper ni skolfoton varje år?

Ja som rubriken lyder, köper ni fotona varje år ? Jag köpte när sonen gick på dagis men för varje år som går så känns det mer och mer onödigt. Dels för att ingen verkar vara intresserad av att få foton på honom. Inga släktingar som vill ha och skolbarnen verkar ju inte byta så som vi gjorde som barn. Sen vill jag inte klä hela vår lägenhet med foton på barnen. Dessutom har det nu två år i rad varit riktigt fula! Vet inte om min unge ärvt min oförmåga att bli bra på bild, om det är ren otur eller dålig fotograf det handlar om men jag vill faktiskt inte betala pengar för när min son ser ut som han gör på fotot. Det kommer hamna i den där skämshögen han hoppas aldrig åker fram när vi kollar på foton om några år. Vill understryka att jag inte tycker min son är ful utan bilderna.

• Svar på tråden Köper ni skolfoton varje år?
  • Sap

Slutade köpa mina egna skolfoton för jättelängesen. Tro mig du kommer aldrig någonsin ta upp och kolla/använda skolfotona. Bortkastade pengar. Foton man tar själv eller som andra tar i "vardagen" är värda otroligt mycket mer.

• LeaveMeAlone

Mina skolfoton köpte mina föräldrar varje år hela min skolgång. Jag är sådan som faktiskt tar fram och kollar på foton emellanåt men hälften av foton från skolan är ju så fula att man mår dåligt. Just därför det känns onödigt att köpa om de nu inte blev bra.

Tycker dock de flesta verkar köpa hem oavsett. Men det kanske bara är något jag fått för mig?

• fjanten

Sen kan man ju skanna in och framkalla själv på t.ex. Fujidirekt, mycket billigare.

• Scratt

Jag köper varje år, sen byter jag foto i ramen som hänger på väggen och de gamla åker in in i ett album.

Men oftast så köper jag bara de stora fotot och gruppfotot/katalogen.

Jag har tre barn

• fesun

Vi har köpt varje år hittills, men det är bara 4 st än så länge ;) sonen tycker det är kul att titta på gruppfotot, jag tycker det är kul att ha ett "riktigt" foto från varje år och gammelmorfar/gammelmormor och farföräldrarna vill gärna ha varsitt. Däremot struntade jag i att köpa syskonbilden iår, det var inte ett dugg fint. De enskilda var dock jättefina :)

• LeaveMeAlone

Ja det är ju sant att man kan byta ut fotot i samma ram. Men ja som sagt i år är de så fula att jag inte vill ha dom. Sonen är ändå 10 och jag tror han skulle protestera om jag satte upp det här fotot. Då kan jag ta finare själv.

• glassen

Ja, hittills har jag köpt korten. Tycker de är jättekul att ha. Kvaliteten är lite varierande och också hur många som ramas in.

• Venna

Nej, köper nästan aldrig. Bakrunderna är ju hiskeliga på skolfotona!

Vi kan (och brukar) ta mycket finare bilder hemma. Jag är ganska petig med just foton, men tar massor på barnen, så det är ju inte så att det saknas foton på dem direkt
    Däremot har vi köpt några från förskolan förut, de var riktigt fina, tagna utomhus av en riktigt noggrann fotograf.

• volvo142

Mamma köpte tills ja var 14 men hade aldrig nått intresse av det själv.

• LeaveMeAlone

Låter som det är lite blandat då ändå. Ska nog släppa mitt dåliga samvete och inse att det inte är ett måste :)

• Alexi

Vi sätter upp ett kort från varje år i vår trapp, det är jätteroligt att följa hur de blir äldre.

Svar på tråden Köper ni skolfoton varje år?