Snart utförsäkrad - vad gäller?
Hej! Detta blir nog långt men ska försöka göra det förståeligt.
Jag jobbar på flygplats med ett väldigt fysiskt krävande jobb. För mer än ett år sedan började jag få ont i foten, detta blev värre och värre under ett par månader tills jag sökte läkarhjälp via jobbets sjukvårdsförsäkring. Läkaren röntgade och fastslog att jag skulle opereras. Jag opererades under narkos den 28e januari.
Efter detta hade jag kryckor i en vecka samt ortos i sex veckor, och när denna togs av så hade jag fortfarande väldigt ont. Detta fortsatte i någon månad tills det beslöts att första operationen misslyckades, och behövdes göra om. Så sagt och gjort, 13'e augusti så opererades jag igen, denna gång på ett annat, mer invasivt sätt. De tog bl a ut saker de opererat in första gången och tog ben från knät och satte in i foten med sex skruvar och en metallplatta. Jag sov en natt på sjukhuset.
Efter detta var det sex veckor med kryckor och tre månader med ortos, dygnet runt. Efter ortosen tyckte jag det kändes bra, gjorde ont och var stelt, men tänkte att det var pga ortosen gjort det omöligt att stretcha eller ens vinkla foten under tre månader. Röntgen visade dock att bentransplantationen ej tagit, utan var i stort sett pulvriserad. Läkaren sade att man vet inte säkert ifall det misslyckats förrän 8-12 månader efter operationen. Och en ortos igen.
Så, nu riskerar jag att stå inkomstlös efter sista januari. Mitt jobb letar omplaceringar men ser halvmörkt ut.
Min plan är nu att oavsett vad rönten (29e januari) säger, så tänkte jag börja jobba i början av februari. För att jag måste. Antingen läker benet ihop, problem solved, eller så går den sönder och jag får opereras igen och blir sjukskriven. Problem solved.
Min fråga är mest, har ni några tips? Och, hur länge måste man jobba fullt ut efter året av sjukskrivning för att en ny sjukskrivning inte ska bakas ihop med en förra?
Tacksam för alla svar!