• FabulousMom

Vad gör ni för aktiviteter såhär på vintern?

Vill ha tips på barninriktade aktiviteter som passar sig på vintern.. Framförallt saker som är utanför hemmet, men även hemaktiviteter funkar även om pyssel inte är uppskattat av våra barn.

Tänker typ skridsko, badhus, bio.. Men det kan ju finnas massor som jag inte tänker på och inför varje helg känner jag stressen över att jag inte planerat något. Sen blir det att vi stannar hemma för jag inte vet vad vi ska göra.

Så berätta vad ni gör på helgerna, ideer på aktiviteter osv?

- Pojke 2008 - Pojke 2013 -
  • Svar på tråden Vad gör ni för aktiviteter såhär på vintern?
  • Natulcien

Vi är, i och för sig, hemma ganska mycket på helgerna eftersom vi är en "hemmamysfamilj"... Glad
    Men ibland hittar vi såklart på saker också.
    Det jag (och sonen) tycker är kul om vi vill åka iväg någonstans är t.ex. att gå på biblioteket och låna nya böcker, eller gå på second hand och fynda barnböcker. Barnteater är också kul.
    Sen finns det ju ofta mycket roliga barnaktiviteter på vissa museer runt om i landet, typ experiementverkstäder, pysselhörnor, sagovärldar etc. Man måste ju inte gå på Junibacken för att barnen ska hitta roliga saker utan även "vuxenmuseer" kan ofta ha roliga barnaktiviteter.
    Annars är ju skogspromenader härliga även på vintern!

• enmamma

Skogsutflykt, ta med termos och smörgås eller grilla korv.
    Turista på hemmaplan, museer, naturreservat.
    4H gård.
    Hälsa på släktingar.

• Alexi

Vi gör sällan sådana typer av aktiviteter. Hoppas det blir skridskoåkning i vinter dock men nu tar vi en promenad i området, cyklar, går till skogen och sånt om vi vill hitta på något utomhus. Vi är mycket hemma och barnen leker inne, ibland på tomten men mindre och mindre ju mörkare det blir. Tycker det blir aktiviteter nog bara av det vanliga livet, med födelsedagar, lite gympa har barnen gått på osv, så vi vill vara hemma rätt mycket i övrigt.

• pigglet

Bara vintern kommer gång blir det skridskor, längdskidor, slalom, pulkbackar. Och så en del snögubbar, snölyktor, gräva tunnlar och kojor i snön.

Inomhus åker vi gärna till biblioteket. Badhus, ibland något lekland. Hälsar på hos kompisar, bjuder hem folk på middag. Träffas ute någonstans och grillar, leker i skogen.

Sedan spelar vi mycket spel. Sällskapsspel. Bakar. Lagar mat. Får barnen som de vill leker vi regellekar, typ Burkas, Kurragömma osv ute. Inne sångleken, hmm-leken (någon hm:ar en sång och de andra ska gissa vilken), lekar som "I min kappsäck packar jag..." (kom-ihåg-lekar).

Ibland har vi tränat ihop oss som en orkester, någon spelar trumma på någon burk och så tar vi de instrument vi har och tränar lite. Kanske har en konsert efteråt om det finns någon som vill lyssna.

Men de allra flesta lediga dagar är vi mest hemma och jobbar på. Alla fixar med sitt. Barnen kanske tar hit någon kompis, eller åker till någon. Oftast leker de själva tillsammans.

• 880215

Vi kör parken (när det inte är snö) och pulkabacken (när det är snö). Varje söndag har vi söndagsutflykt till skogen, med picknick och ibland korvgrillning.

Vi bor i en liten stad med naturen och skogen nära inpå.

När vi är hos mormor i Sthlm kör vi Skansen, Fjärilshuset, Junibacken, olika muséum, samt nått lekland.

Ibland kör vi IKEA (billig mat och gratis "lekland"). Haha! ;)

Svar på tråden Vad gör ni för aktiviteter såhär på vintern?