Smutsig skiljsmätta, och utressning på pengar
Jag har varit gift i 16 månader med min fru som kommer från centraleuropa. Vi ska nu göra skiljsmässa, men hon vill ha 350.000 kr utbetalt för att lämna tyst, och inte gå vidare med en anmälan om misshandel som hon har emot mig.
Hon flyttade till Sverige direkt efter vigseln i hennes hemland tillsammans med sin då son. Vårt förhållande har gradvis blivit sämre, mycket pga av en otrohetsaffär på min sida, som skedde innan vi gifte oss. Hon blev mer kontrollerande, läste mina mail, sms, facebook, gick igenom mina datorer, papper mm. Det enda hon hittade var spår från mitt tidigare liv innan jag träffade henne. Hon blev allt mer kontrollerande och krävde att jag inte använde telefon eller fb. Mail till mitt ex som jag har dotter med skulle granskas av henne, telefonkontakt fick jag inte ha med mitt ex. Vi flyttade isär,i maj. Under tiden har jag betalat underhållsstöd till henne med 8000 kr/mån då hon krävt detta.
I augusti månad flyttade vi ihop igen, och saker blev bättre, men snart fortsatte hon med sitt kontrollerande sätt. 2 månader av ständiga påhopp, falska anklagelser, klagomål om otillräckligt med pengar, för lite resor, att jag jobbade för mycket. Kommentera nervärderande på saker jag sagt och gjort. Jag fick tillräckligt när hon la sig i ett telefonsamtal som mitt ex ringde och jag valde inte att svara när jag satt i bilen. Jag vänder om hem, och väl framme tar hon mina bilnycklar och husnycklar och försvinner in i huset. Jag följer efter och vill ha tillbaka mina nycklar, hon håller sina händer undan i ytterjackan för att hindra mig att få tillbaka mina nycklar. I tumultet skriker hon att hon ska ringa polisen, och jag går därifrån. Efter en timma återvänder jag och polis är på plats. De har tagit upp en anmälan om misshandel, och jag häktas tills jag förhörts och åklagaren sagt sitt. Jag släpps 6 timmar senare samma dag. Jag har inte slagit henne, utan endast försökt att få tag i mina nycklar som jag först bad om upprepade tillfällen, innan jag försökte ta dem. Det finns inga vittnen till händelsen, men polisen påstår att hon har en blåtira, inget som jag gett henne. Hon hotar med att göra mitt liv till ett helvete, och köra processen vidare om jag inte betalar henne 350.000 kr, vilket är 50% av tillgångarna. Hon har begärt att jag ska träffa henne tillsammans med hennes advokat för att göra upp. Detta är tacken för att jag har under hela hennes tid här stått för allt, mat resor, betalat räkningar etc. och gå med på alla hennes krav. Någon som har tips på hur man ska gå till väga? Behöver tips på en advokat som är insallt i liknande ärenden.