• Pumpelina

Flytt: byta skola mitt under termin eller efter?

Hej, hoppas på lite råd från någon som gått igenom liknande situation.
    Vi ska flytta i vår, när den äldste sonen har två-tre månader kvar i andra klass. Lillebror har då drygt ett år kvar på förskolan.
    Vi flyttar inom Stockholmsområdet, från förorten till stan, så rent teoretiskt skulle barnen kunna gå kvar på respektive skola/förskola och vi lämnar och hämtar dem varje dag. Det blir långa resor, cirka en 1½ tim/dag, men det kan det vara värt för deras skull, att sommarlovet blir ett "naturligt" uppehåll innan de börjar i nya klasser osv. 
    Men sen kom jag på att det kanske är bättre, främst för den stora killen, att han lär känna barn i den nya skolan innan sommarlovet, kanske får kompisar att leka med under sommaren, inte är helt ny till hösten. Vi kommer nog inte åka tillbaka så ofta till förorten under sommaren för att leka med kompisar mm, och han kommer att bli uttråkad att bara vara med oss under sommaren.
    Så - vad tror ni? Flytta mitt under terminen - även om det kanske bara är två månader kvar till sommarlovet? Eller går kvar hela tvåan i gamla skolan, om vi får till det med pendlingen?

• Svar på tråden Flytt: byta skola mitt under termin eller efter?
  • Milleman

Jag hade nog bytt innan sommaren för att, som du säger, lära känna en eller två barn i nya klassen. Kanske bor ni nära någon så de kan leka några gånger i sommar, då blir det mindre nervöst.

Fast det kanske blir konstigt att sluta i en skola på fredagen och börja på ny på måndagen. Kanske påsklovet mellan? :) eller några föräldradagar :)

• Momalicious

Byta direkt. Lika bra tror jag. Jag bytte skola när jag gick i trean, det var i april och hade därmed nya lekkompisar den sommaren. :)

• Jeanetteemilia

Vi flyttade från Norge till en för oss, ny del av Sverige i våras. De hade sista dagen i sin norska skola sista dagen innan påsklovet, var hos mormor ett par veckor medan vi flyttade och sen började de i sin nya svenska skola. Vi gjorde flytten innan terminen slutat just för att det var en ny plats och vi ville att de skulle lära känna nya kompisar, skolan och lärarna innan sommarlovet. Då hade de kompisar under lovet och visste vad som väntade till hösten :) Även skönt för oss föräldrar :)

• hammarhajen

Byta direkt, tänker jag. Dels blir sommaren annars präglad av oro och tankar på skolan. Dels är det ofta jobbigt att vara ny direkt efter en sommar, för då har klasskamraterna ofta fullt upp med att ta igen tid med varandra och en ny kan av misstag glömmas bort lite (även om det inte alls är de andra barnens mening). I slutet av en termin är de däremot ofta lite småtrötta på varandra och tar väldigt väl hand om en ny. 

• Pumpelina

Hej, och tack för svaren!
    Det lutar år att vi flyttar under påsken och att han får börja i den nya skolan efter påsklovet, om han får en plats dvs. Det är tydligen inte helt säkert... suck. Han är i alla fall inställd på det på ett byte då.
    Vi har pratat med lite olika människor, hans lärare, andra som har flyttat osv och alla verkar tycka att det är bäst att göra bytet denna termin.

Svar på tråden Flytt: byta skola mitt under termin eller efter?