• Anonym (Snorpan)

2åring. Det går ju bakåt:(

Har en kille på 2 år. Han har sedan 1.5 år skalat sina ägg, manadriner, plockar gärna undan efter sig, hämtar saker när man ber honom, äta själv osv. Men nu n.r han är 2 år och 2 månader, så kan man tydligen inte plocka undan efter sig, det är som han inte hör vad jag säger, ibland svarar han ja, men gör ändå inte det sen och står bara och glor om vi ska göra det tillsammans. Det är samma sak med ex att han ska passa sig när jag tagit ut varma plåtar ur ugnen, då står han på stolen bredvid och jag säger lugnt " försiktigt försiktigt varmt varm, ajaj man kan bränna sig ajaj" vilket fungerat alltid men nu lutar sig ungen över hela plåten och sätter nästan händerna i den!! Vafaan, det går ju bakåt?? Har någon erfarenhet och kan hjälpa mej lite här?

• Svar på tråden 2åring. Det går ju bakåt:(
  • Dasha

börjar trotsa, utvecklingen går framåt!

behöver kanske extra mycket beröm när han gör allt detta utan att trotsa.

• Anonym (hahaha)

Har han skalat ägg och mandariner själv sedan av var sex månader gammal...?

• Anonym (hej o hå)

Ungen känns fullt normal. Han har bara uppnått en ålder när han inte längre vill vara din lilla marionettdocka. Helt normalt som sagt.

• Anonym (hej o hå)

Ditt barn har fått en egen vilja som han också gärna vill pröva och demonstrera. Det bästa är bara om du försöker anpassa dig till de nya omständigheterna efter bästa förmåga.

• Anonym (HAHA)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-11-28 18:43:48 följande:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!
  • Anonym (e,)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-11-28 18:43:48 följande:

1,5 år står det ju, inte 0,5 år...
  • Anonym (hej hopp)

"Jag har sedan 1,5 vecka haft ont i magen." Hänger du med?

• Anonym (Tix)
    Anonym (e,) skrev 2014-11-28 21:59:09 följande:
    1,5 år står det ju, inte 0,5 år...
    Det står sedan 1.5 år, inte 1.5 års ålder så rent språkligt står det snarare att han gjort det i 1.5 år. Då han är 2 år skulle set bli sedan han var 0.5 år. Sen fattar ju alla att TS menar sedan barnet var 1.5 år.
  • Irina Jonsson

2 års trots det vet jag faaan! har sj en pojke på 2 års åldern som är busigare med varje dag. men jag hade altid varit bestämd (kanske bara för att det är vår första barn, lr för att pappan är försnäll) det är mkt tålamod du nu behöver, stäng ögon att han vill inte höra det du säger till han o upprepa igen o igen, du får inte gå bakåt. se det som ett spel så blir det lättare att klara av för dig o han kommer tappa ork att stå för det han står för. min son han älskar hälla juice/saft/mjölk/ vatten precis överallt o det spelar inte ens roll för han att jag sitter bredvid o ser vad han syslar med. en gång säger jag att han ska sluta spylla vatten(lr vad det han har) över golvet, han lyssnar inte, andra gången säger jag att han kommer få tvätta sj för den som grisar får städa efter sig, han fortsätter. tillslutt säger jag upp till han med en bestämd röst att han ska sluta hålla på o ta en trasa o tårka det han hade spylt på golvet. då går han efter trasan (ofta är det en handduk som hänger på toa han tar som jag måste byta ut konstant hela tiden) o torkar golvet så att det blir tort. annat han älskar oxå att göra är att äta bulle/bröd/muffins o sånt som går att höra smulor, då smular han ner hela gålvet o hans bobby car, det var då sista gången han gjorde det iaf (han är svinrädd för damsugare) o jag säger alltid till han den som grisar får städa upp efter sig, jag hade sagt till han flera gånger att han ska sluta annars ska han damsuga efter sig, o det tycker han ju inte om att göra... nej nå är jag inte dum för att sätta damsugare i hans lilla händer o tvinga han att damsuga, då var jag tvungen att damsuga upp allt men jag sa till han att nästa gången ska han smula ner golvet med flit då kommer han ta o damsuga sj. o det förstod han rent ut att bäst att hålla sig borta ifrån att smula ner allt  (för mig är det värsta jag vet med smulor! avskyr smulor)  

• Flickan och kråkan
    Irina Jonsson skrev 2014-11-29 06:59:28 följande:

2 års trots det vet jag faaan! har sj en pojke på 2 års åldern som är busigare med varje dag. men jag hade altid varit bestämd (kanske bara för att det är vår första barn, lr för att pappan är försnäll) det är mkt tålamod du nu behöver, stäng ögon att han vill inte höra det du säger till han o upprepa igen o igen, du får inte gå bakåt. se det som ett spel så blir det lättare att klara av för dig o han kommer tappa ork att stå för det han står för. min son han älskar hälla juice/saft/mjölk/ vatten precis överallt o det spelar inte ens roll för han att jag sitter bredvid o ser vad han syslar med. en gång säger jag att han ska sluta spylla vatten(lr vad det han har) över golvet, han lyssnar inte, andra gången säger jag att han kommer få tvätta sj för den som grisar får städa efter sig, han fortsätter. tillslutt säger jag upp till han med en bestämd röst att han ska sluta hålla på o ta en trasa o tårka det han hade spylt på golvet. då går han efter trasan (ofta är det en handduk som hänger på toa han tar som jag måste byta ut konstant hela tiden) o torkar golvet så att det blir tort. annat han älskar oxå att göra är att äta bulle/bröd/muffins o sånt som går att höra smulor, då smular han ner hela gålvet o hans bobby car, det var då sista gången han gjorde det iaf (han är svinrädd för damsugare) o jag säger alltid till han den som grisar får städa upp efter sig, jag hade sagt till han flera gånger att han ska sluta annars ska han damsuga efter sig, o det tycker han ju inte om att göra... nej nå är jag inte dum för att sätta damsugare i hans lilla händer o tvinga han att damsuga, då var jag tvungen att damsuga upp allt men jag sa till han att nästa gången ska han smula ner golvet med flit då kommer han ta o damsuga sj. o det förstod han rent ut att bäst att hålla sig borta ifrån att smula ner allt  (för mig är det värsta jag vet med smulor! avskyr smulor)  

Vad du krånglar till saker för er. 
  • sextiotalist

Ja och värre blir det. Små barn har teleskopsarmar, tonåringars armar slutar strax innan armbågen :). Det är precis som alla skriver, helt normal utveckling.

Jag brukar småle åt svaren när en förälder beklagar sig över lata tonåringar, och mamman med ett-åringen berättar att hennes teling minsann är såååå hjälpsam. Det brukar växa bort

Svar på tråden 2åring. Det går ju bakåt:(