• c180251

Försvarbart hata SD?

Jag tröttnade på de stora, aktuella SD-trådarna då de bara spårar ut i frågor som vad någon personen eventuellt gjort/sagt någon gång, vad partiet "egentligen" står för, etc.

Vad jag tog från dessa trådar är dubbelmoralen angående att hata SDs väljare. Olika personer lägger olika vikt vid ordet "hata", så här syftar ordet även på närliggande ord som t.ex. "ogilla". Notera att tråden gäller hat mot SDs väljare, inte dess politik eller representanter - detta verkar annars vara ett enkelt sätt att rationalisera sitt hat.

Alltså, ni som tycker så: hur rättfärdigar ni ert hat mot SDs väljare? Varför skulle ert hat vara bättre än det hat ni påstår att SDs väljare står för?

Låt oss hålla tråden fokuserad!

• Svar på tråden Försvarbart hata SD?
  • FDFMGA
    c180251 skrev 2014-11-28 08:19:51 följande:

Jag tröttnade på de stora, aktuella SD-trådarna då de bara spårar ut i frågor som vad någon personen eventuellt gjort/sagt någon gång, vad partiet "egentligen" står för, etc.

Vad jag tog från dessa trådar är dubbelmoralen angående att hata SDs väljare. Olika personer lägger olika vikt vid ordet "hata", så här syftar ordet även på närliggande ord som t.ex. "ogilla". Notera att tråden gäller hat mot SDs väljare, inte dess politik eller representanter - detta verkar annars vara ett enkelt sätt att rationalisera sitt hat.

Alltså, ni som tycker så: hur rättfärdigar ni ert hat mot SDs väljare? Varför skulle ert hat vara bättre än det hat ni påstår att SDs väljare står för?

Låt oss hålla tråden fokuserad!

Jag skulle gissa att jag är en av dem som oftast kallas hatare i SD-trådarna.

Oftast som en konsekvens av att jag kallat någon strålkärring, ett begrepp jag använder om sverigedemokrater som har för vana att ställa psykiatriska diagnoser på nätet.

Min inställning är en smula föraktfull till det här klientelet - jag förstår inte hur man kan vara så vidskeplig att man tror sig kunna veta att jag är en homosexuell, stenkastande pervers psykopat - att jag tillika är arbetslös, alkoholist, narkoman, pedofil, har ADHD, tvångsvårdas inom psykiatrin, anmäler alla inlägg, är landsförrädare, borde skjutas, etcetera etcetera.

Reaktionen från sverigedemokrater som blir kallade strålkärringar efter att de ställt sina diagnoser brukar vara just den att jag är en hatade. Det stämmer inte, jag ser på den med milt förakt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Johan70

Hat är en känsla, det är svårt att motivera känslor eller att det skulle vara fel att ha känslor. Även om man bör undvika hat, kan det ibland vara svårt.

De som hatar SD:are gör det nog, för att de uppfattar SD:arna som rasister (att SD de senaste åren i stor utsträckning menar sig ha tagit avstånd från rasism är en annan fråga som vi kan diskutera i en annan tråd).

Någon som är rasist hyser ett hat mot grupper av andra människor för att de andra har en viss hudfärg, kommer från en viss världsdel eller tillhör en viss kultur - rasisters hat kan därför anses vara generaliserande och ologiskt. Den som hatar rasister, hatar ofta rasisterna just för att rasisterna har dessa ologiska uppfattningar. Den som är rasist kan ju dessutom välja att byta åsikt och inte vara rasist längre, medan den som utsätts för rasism aldrig kan välja att tillhöra en annan folkgrupp än han tillhör.

• Sensitiveguy

Nej, inte gällandes något parti. Däremot får man tycka vad tusan man vill om alla partiers politik, naturligtvis.

Svar på tråden Försvarbart hata SD?