• Mittens

Får alla missfall?

Får alla som är gravida missfall? Jag har inte stött på nån i min omgivning som inte fått missfall. Jag har min första graviditet och är i vecka 7+5. Just nu njuter jag inte ett dugg av att vara gravid. Jag vill vara gravid med jag har svårt att njuta av att vara gravid när jag vet att det är så vanligt med missfall. Det känns som att jag i stort sett bara väntar på ett missfall. Som att det är en självklarhet att det kommer ske inom snar framtid. Jag genomlider alla dagarna med illamående precis som om jag vore sjuk eller nått, definitivt inte gravid. Jag och min sambo pratar inte om att jag är gravid även om vi båda är totalt fulla av lycka inombords. Men jag vågar inte njuta i rädsla för att bli så ledsen om jag skulle få ett missfall. Jag kommer nog inte kunna njuta av min graviditet fören de 12 första veckorna är gjorda. Även om jag vet att allt kan hända när som under graviditeten är iallafall det första mest känsligaste veckorna klarade.

Det är inte det att jag inte vill vara gravid, jag är överlycklig över min graviditet! Men jag är rädd för att vara för lycklig.

Så, finns det nån här som aldrig haft missfall eller iallafall inte under första graviditet? Får alla missfall?

• Svar på tråden Får alla missfall?
  • Ellie

Jag fick inte missfall under min första graviditet. Nu pågår andra graviditeten och jag är i v 25, vilket gått bra hittills. Min syster har ungefär samma historia som jag.

• Anonym (Mellan)

I min bekantskapskrets där ingen fått barn före 30 och de flesta efter 35, har alla som har två barn eller fler, minst ett missfall bakom sig. Jag hade två missfall mellan våra barn och visst var det svårt, men när vi äntligen fick vår lilla var det värt alla tårar och all ångest.

• Skogsviol

Jag väntar mitt fjärde barn nu och har aldrig fått missfall. Visst är det vanligt med missfall, men det är också många som inte drabbas.

Jag förstår din oro, jag känner lite samma sak, men det gäller att försöka tänka att du inte kan påverka det ändå.

Kram och lycka till!

• lövet2

Jag fick inget missfall förrän efter 6:e barnet. Känner många som tog sig i genom både 1 och 2 graviditeter enkelt, innan de råkade ut för missfall. Min bm påstod att det inträffar vid ungefär var 3:e graviditet.

• jenny99

Jag har fått en missfall,visste inte att jag var gravid då.Min syster fick en,men blev gravid direkt efter.Vi blir gravida väldigt lätt.

• såffan

missfall är ju vanligt, var fjärde graviditet slutar i missfall och då är ju trots allt det troligaste att graviditet slutar med en bebis. Jag har varit gravid fem gånger vilket har resulterat i två friska barn, två missfall och väntar nu tredje med bf imorgon.

Om det är till någon tröst så har jag inte alls mått så dåligt eller känt mig speciellt gravid de två gånger det inte gått bra...

Är du ung och frisk ser oddsen dessutom bättre ut...

• ÄlskarMina

Är gravid för tredje gången nu. I v.11+2 och bebis mår bra fortfarande därinne. Har aldrig fått missfall.. *peppar peppar *

Så nej, alla får inte missfall. Det är ju bara en procentsiffra och vissa har tur och undkommer missfallen. Medan en del har mkt otur, oftast finns det kanske en bakomliggande orsak då när missfallen återkommer.

Försök och njut!

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf juni-15*.¸¸.·*¨`·
  • 2pågar

Min första graviditet fortlöpte helt utan problem. Graviditet nr 2 slutade i mf i v 8.

Graviditet nr 3 blev en frisk kille :)

Graviditet nr 4- mf

Graviditet nr 5- mf

Graviditet nr 6- MA v 16

Graviditet nr 7 - frisk kille med trombylbehandling

Graviditet nr 8 - får se hur de blir :)

• frumamma

Jag har varit gravid 2 gånger och fått 2 friska döttrar.

Min storasyster har varit gravid 3 gånger. Missfall första graviditeten och sedan 2 underbara barn.

• Apriltös

Har aldrig fått missfall än så längre, dock inte varit gravid innan detta heller men är i v19 nu :)

• Rödaskor

Jag tycker att varje blogg jag är inne och läser på så har typ alla drabbas av missfall. Jag tycker att det är bra att man vågar prata om sånt och det inte är "skamligt " längre men samtidigt är det lite skrämmande att det drabbar så många. 

• Skogsviol
    Rödaskor skrev 2014-11-27 15:49:00 följande:

Jag tycker att varje blogg jag är inne och läser på så har typ alla drabbas av missfall. Jag tycker att det är bra att man vågar prata om sånt och det inte är "skamligt " längre men samtidigt är det lite skrämmande att det drabbar så många. 

Jag håller med dig, det är jättebra att man vågar prata om det!

Samtidigt gäller det att komma ihåg att det oftast är de som drabbas som "hörs mest". Har man aldrig drabbats av missfall (eller andra komplikationer, vad det nu kan vara) så har man ju heller oftast inget behov av att ventilera på samma sätt. Och i sådana här forum så samlas givetvis människor som HAR behov av att få prata, och det kanske inte är helt representativt för befolkningen i stort.

Trots allt så går de flesta graviditeter bra!
  • fluu

Alla drabbas såklart inte av det, men det är väldigt, väldigt vanligt tyvärr. Däremot är det inte något som det talas så högt om, också tyvärr. Jag har mist två graviditeter, men det pga min sjukdom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Jätteviktigt att det talas om!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Nina)

Gravid 1 blev en frisk flicka

Gravid 2 blev en frisk flicka

Gravid 3 missfall i vecka 5

Gravid 4 missfall vecka 9

Gravid 5 blev en frisk flicka

Gravid 6 är i vecka 29.

Känner fler i min omgivning som har fått missfall.

• Kasperina

Med tanke på hur mycket som måste fungera så är det egentligen inte så konstigt att det går åt skogen ofta, men det är ju fortfarande så att de flesta graviditeter går bra.
    Anledningen till att det är så "många" missfall idag är att man testar så tidigt, för 40 år sen trodde nog de flesta med tidiga mf bara att mensen kom lite sent.

Jag tycker det är jätteviktigt att man pratar om det, att det blir tydligt att det faktiskt inte är något man själv gjort fel, men jag tror även att man bör tagga ner lite och inte börja planera förlossningen när plusset kommer på bim-4...

Själv har jag ett tidigt mf, en ofostrig graviditet och ett MA i bagaget men jag har även två underbara barn.
  • Mittens

Tack för alla svar! Jag hoppas på det bästa :) Som ni säger, det är mest de personer som får missfall som uppmärksammas och sällan de som inte får missfall. Skönt att veta att det finns en chans till att faktiskt få en bra graviditet :)

Svar på tråden Får alla missfall?