ESMAaE skrev 2014-11-26 20:59:26 följande:
Jag behöver skriva ett brev och lägga till handlingarna i kommunen till ett barn jag valde att adoptera bort 2008. Hans nya mamma och pappa bad mig om det när vi träffades några månader efter födseln. Jag har börjat att skriva detta brev så många gånger men det slutar alltid med "bara babbel" från min sida. Så min fråga är: Finns här någon som "vet" vad adopterade barn vill veta om sina biologiska föräldrar? Vilka vanliga frågor finns ang. att vara adopterad?
Jag vill vara ärlig och säga att "det var en oplanerad graviditet, vi ville inte ha barn" men hur jag än formulerar det så låter det hemsk!
Detta var en frivillig adoption från vår sida, så har ni frågor är det helt ok att ställa dem.
Jag är adopterad och har kontakt med många andra i samma situation. En presentation av dig, hur du levde då och hur du har det idag, varför du valde att adoptera bort även om barnet kanske vet via adoptivföräldrarna är det viktigt att få höra det från dig, ev syskon, ev sjukdommar. Och om du vill att barnet får kontakta dig när han blir stor med ev frågor och funderingar. Även något som visar omtanke även om barnet har det bra med sina adoptivföräldrar är han ändå "bortvald" något som kan vara jobbigt för många och då är det viktigt att visa att man fortfarande bryr sig och tänker på barnet och hoppas att det har det bra. Även om adoptionen var rätt där och då kan det betyda mycket att inte bara vara "bortkastad och bortglömd".