• Aeternus Amor

Vittne i vårdnadstvist

Jag är så himla kluven. Min svägerska har hamnat i en vårdnadstvist med barnets far. Barnet är 2 år och pappan bort många mil bort. Hon ansöker om ensam vårdnad, men att pappa självklart ska få ha umgänge.

Nu önskar svägerska och advokaten att jag ska ställa som vittne. Jag värken vågar eller vill, mycket pga att pappan inte verkar stabil och jag har själv familj. Han har hotat och varit mycket otrevlig. Själv har jag enbart träffat hon vid några enstaka tillfällen. 

Jag vet inte vad jag ska göra - självklart vill jag ställa upp på alla sätt och vis - men någon stans känns det som om det finns någon gräns... 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vittne i vårdnadstvist
  • Anonym (hh)

Hade tänkt på barnets bästa. Verkar barnets pappa dålig för barnet så är risken större att mamman får ensam vårdnad och då hade jag gjort det. Misstänker jag att svägerskan bara vill jävlas och att barnet inte alls far illa av att pappan har vårdnad hade jag skitit i det.

• jenny99

Vad ska du vittna?Hur han är som förälder?Om det är illa och barnet riskerar att bli illa behandlad så tycker jag självklart att man ska vittna om det behövs.Bara vi vuxna kan skydda barn.Du kan ochså prata med myndigheter om detta om din rädsla.

• Aeternus Amor

Jag vet faktiskt inte hur han är som far. Men han verkar inte bry sig - eller han dyker upp när det passar honom. Orsaken till ensam vårdnad och bestämt umgänge är för att han inte anpassar sig. Det har varit helger som varit bestämt att han ska komma för att sedan inte dyka upp alls. Han verkar sköta barnet bra men jag har bara sett honom med barnet vid två tillfällen. Det är 1 år sedan.

• FIame
    Aeternus Amor skrev 2014-11-25 18:12:22 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur han är som far. Men han verkar inte bry sig - eller han dyker upp när det passar honom. Orsaken till ensam vårdnad och bestämt umgänge är för att han inte anpassar sig. Det har varit helger som varit bestämt att han ska komma för att sedan inte dyka upp alls. Han verkar sköta barnet bra men jag har bara sett honom med barnet vid två tillfällen. Det är 1 år sedan.
    Du fattar väl själv att du inte kan ställa upp som vittne om du inte vet hur han är som far, det säger väl sig självt.
  • Aeternus Amor

Trevligt svar... tror säkert de vill ha min åsikt om barnet och mamman. Om du löste inlägget är jag inte så sugen att ställa upp på grund av pappans temperament och arga sätt att vara på...

• Anonym (SCAPEGOAT)

Vad vet du om sambons sätt att vara och vad han har för temperament?
    Är det något du personligen fått uppleva eller är det svägerskan som "förklarat"

Svar på tråden Vittne i vårdnadstvist