• glader

Går upp i vikt trots amning, motion och bra mat?

Efter förlossningen tappade jag snabbt de kilon jag gått upp och blev nästan orolig att jag skulle rasa för mycket i vikt. Men nu börjar jag verkligen lägga på mig igen trots att jag ammar, äter bra och proteinrikt och går promenader eller cyklar. Hur kan det vara så?

• Svar på tråden Går upp i vikt trots amning, motion och bra mat?
  • glader
    glader skrev 2014-11-25 13:46:24 följande:

Efter förlossningen tappade jag snabbt de kilon jag gått upp och blev nästan orolig att jag skulle rasa för mycket i vikt. Men nu börjar jag verkligen lägga på mig igen trots att jag ammar, äter bra och proteinrikt och går promenader eller cyklar. Hur kan det vara så?

Puff puff!
  • Mascaraklumpar

Hur mycket har du gått upp då? Metabolismen saktar ibland ned något efter en graviditet och under amningen. Man blir ofta även mer hungrig och får därmed i sig fler kalorier.

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2014-11-26 19:02:58 följande:

Man blir ofta även mer hungrig och får därmed i sig fler kalorier.

När man ammar, menar jag alltså.
  • glader
    Mascaraklumpar skrev 2014-11-26 19:02:58 följande:

Hur mycket har du gått upp då? Metabolismen saktar ibland ned något efter en graviditet och under amningen. Man blir ofta även mer hungrig och får därmed i sig fler kalorier.

Jag har inte gått upp jättemycket men ser och märker på kroppen att jag lägger på mig fett. Magen var ganska fin två veckor efter förlossningen, nu är den betydligt fläskigare igen

Kanske är det ämnesomsättningen som minskar igen när jag ammar lite mindre (varje mål men ger även ersättning som komplement)
  • Nerd

det är ju inte så att bara för att du äter proteinrikt så går man ner/håller vikten.. dra ner på energin istället för att käka byggstenar om du ska ner. rör på dig mer?

Svar på tråden Går upp i vikt trots amning, motion och bra mat?