• Anonym (Vill hjälpa!)

Bonusbarn som har jobbigt!

Hej! Jag är en man i 45årsåldern som hittat en tjej som har en dotter i yngre tonåren som drabbats av psykiska problem efter en massa trassel med hennes pappa som inte riktigt fungerat bra som förälder :( Hon har upplevt situationen med pappan, som varit svår att umgås med, som väldigt jobbig. Hon vill ha kontakt med sin pappa men det fungerar inte bra. Detta har till slut blivit för mycket för henne och för ett par veckor rasade hon ihop psykiskt lite grand och har träffat folk på BUP mm och även fått en mild medicin för att lungna ner situationen lite. Det gick bättre ett tag men nu senaste dagarna har det blivit jobbigt för henne. Hon är i väldigt behov av kontakt med sin mamma och följer henne nästan vart hon än går och kan inte sova ensam. Vi har bara varit ihop i 7-8 månader och bor inte ihop så jag känner mej inte riktigt bekväm med att försöka stiga in som en extra förälder riktigt än! Jag har kommit väldigt bra överens med dottern och hon tycker inte alls illa om mej eller nåt i den stilen! Jag är dock väldigt rädd för att gå på för hårt i en sån här bräckligt situation och möjligen göra saker och ting värre än dom redan är genom att tränga sig in i tryggheten mellan henne och henns mamma! Dottern mår illa och agerar underligt och främmande vilket gör min tjej orolig och osäker. Dotterns pappa kan knappast göra nåt utom att möjligen förvärra hela situationen och jag kan själv bara försöka stötta min tjej så gott jag kan..... Detta känns inte så bra och jag lider med tjejen och hennes stackars dotter som har huvudet fullt med tankar och hela tillvaron snurrar i på tok för hög fart Ena stunden skulle jag vilja höra med dottern om hon vill prata med mej om allting som är jobbigt och nästa sekund får jag nästan panik när jag tänker på att ett sånt erbjudande skulle få henne att dra sig undan och tycka att jag är läskig..... Jag kramar om dottern nu och då och hon tycker om att få lite fysisk närvaro av någon, det märks! Men jag skulle så förtvivlat gärna vilja kunna hjälpa henne att må lite, lite bättre än vad hon gör nu!!

• Svar på tråden Bonusbarn som har jobbigt!
  • Ess

Kan du inte ringa och rådfråga Bris hur du kan stötta utan att trampa över hennes gränser.
    Dom kan inte ge dig en manual att följa, men lite tips du kan ha i huvudet.  Dom har ju erfarenhet av barn/ungdomar som inte mår bra.

Svar på tråden Bonusbarn som har jobbigt!