Sömn?
Hej!
Har försökt vända mig till BVC men får ingen som helst respons eller råd hur vi ska gå till väga. Så nu vänder jag mig hit och ser om någon har något tips!
Det är så här att vår son på 2,5 år har sedan födseln varit extremt aktiv och alltid hållit igång. Haft svårt att koppla av och somna. Det har tagit sin tid att få han att somna, vanligtvis 2 timmar. Dock aldrig mer. Han är överallt och ingenstans. Det är allt från uppe på en byrå om man råkar vända blicken ifrån i en sekund till under sängen. Han är överallt. Hela tiden. Och han är stark, så att välta saker är inga problem. Även där både byrå och säng. Är lillebror vaken så är han konstant på han och tvärtom. Lillebror är 1 år och inte alls lika aktiv. Han somnar gärna runt sex-halv sju och sover hela natten.
Sonen har sedan ett par månader tillbaka börjat vägra att sova, det rivs ut leksaker, flyttas på möbler, kastats lakan och river hela sin säng. Det kan ta upp emot 3-4 timmar om man kämpar med att få han i säng. Spelar ingen roll när vi börjar lägga han. Somnar han kl 9 på kvällen är han vaken vid halv 1 igen och kör samma race. Han håller på såhär hela nätter. Han är helt slut på morgonen och det är fullt förståeligt. Men det försätter direkt när han vaknat igen ändå.
Vi testade att han fick sova själv i ett rum, men det blir samma sak. Nästan värre. Nu sover syskonen ihop i varsin spjälsäng. Testat vanlig säng till den äldsta men han bokstavligt talat tog sönder hela sängen. En junoirsäng. Han hoppade och rev ut brädorna under så den fick vi slänga.
Han är glad oftast, även när han gör såna här grejer. Han verkar aldrig få slut på energi. Han sover aldrig mer än 3-4 timmar per natt. Han är lika aktiv på dagis. Lite mindre än hemma verkar det som när dom förklarar. Vi har testat ta bort sömnen på dagis. Att han är vaken en hel dag. Men det går inte, för han är helt okontrollerbar både på dagis och hemma de dagarna han inte sover på dagis.
Vi orkar inte mera, och varken BVC eller vårdcentralen har något tips att ge oss. Dom säger att det är en fas, en trots period. Men det tar aldrig slut. För oss känns det omöjligt att han trotsar i 2,5 år i sträck.
Enda gångerna han verkligen slappnar av, är när han duschar eller badar. Då ser han verkligen lugn ut. Så detta får han göra en gång om dagen. Annars är det full rulle dygnet runt.
Han äter bra och äter inte godis eller andra sötsaker då det bara spär på hyper aktiviteten ännu mera.
Han pratar jättebra, och hela långa meningar. Han förstår vad vi säger. Det märks på han. När vi förklarar att han måste sova, för att man ska orkar. Säger han att han är trött och vill sova. När vi frågar varför han inte sover säger han att han inte behöver. Det oroar oss att en tvååring påstår att han inte behöver sova.
Han har alltid lärt sig allt jättefort, han gick vid 8 månader, pratade jättebra vid 1,5 år. Inte långa meningar men många ord, och kunde göra sig förstådd hur lätt som helst. Han är blöjfri, vet inte om det spelar någon roll men iaf.
Både jag och min man har adhd, eller jag har add men min man adhd. Vet inte om man ens kan sätta en diagnos på ett sånt litet barn men tänkte om det spelar någon roll.
Detta börjar bli extremt svårt för oss att hantera och vi väntar på en psykologkontakt men dom sa att det kunde ta månader. Någon som varit i liknande sits eller har något tips att ge oss?