• Absolut rent

Köpa hus

Är i tankar om att köpa hus.
    Var på visning i dag på ett hus vi blev mkt intresserade av. Just detta hus har varit till försäljning länge, byggt -07 och ägs av byggherren som under dessa år hyrt ut men vill nu sälja alla sina fastigheter pga ålder. Att huset är svårsålt beror på att det nästan inte finns någon tomt men passar oss bra.
    Nu till frågan : huset har vattenburen el / elpanna och enligt mäklaren är det billigt i drift men jag har ju alltid lärt mig att det är det dyraste sättet att värma ett hus och vill höra med er som just har denna uppvärmningskälla - vad kostar det egentligen.
    Huset är som sagt bara 7 år, treglas fönster och välisolerat, i 2 plan utan källare och på 130 kvm.
    Huset kostar 2.375.000 men vi tänker lägga ett bud på 2.150.000 då det varit till försäljning länge. Det finns pantbrev på 2 miljoner - är det bra eller dåligt?
    Kommer att sätta ca 500.000 i huset och som jag ser kommer vi att bo ganska billigt OM det inte kostar skjortan att värma.
    Ska tillägga att vi är 2 vuxna utan barn i hushållet och vi kommer inte att bli fler .
    Tacksam för lite input....

• Svar på tråden Köpa hus
  • zZzZz

"vattenburen el" hoppas du menar Vattenburen golvvärme?

Det har vi i vårat hus, hela nedervåningen, och enbart tre element på övervåningen, som ännu inte har slagits på, då värmen stiger och värmen värmer våran övervåning bra, inte för dyrt blir det heller, samt går ju att reglera hur varmt man ska ha det inomhus, samt vi har öppen täljstensspis som man kan myselda i på vintern :) 

Ju mer pantbrev det finns, desto bättre är det för eran del, så slipper ni ta ut nya, så om ni får det för 2150000 så behöver ni bara betala för ytterligare ett pantbrev på 150000 blir det 3000+avgift på 375, så totalt 3750kr :)

sen tillkommer lagfartsavgift på 32250kr plus avgift till lantmäteriet på 825kr

så totalt exkl husets kostnad 36825:)

• Kvinna30plus

[quote=74390256][quote-nick]zZzZz skrev 2014-11-24 00:55:43 följande:[/quote-nick]"vattenburen el" hoppas du menar Vattenburen golvvärme?

Ett vattenburet system kan man ha antingen som golvvärme eller radiatorer. Sen kan man ha olika värmekällor kopplat till det. I ts fall är det en elpanna. Andra värmekällor man kan ha är ex bergvärme, frånlufts värmepump, fjärrvärme eller luft/vatten värmepump.

• Kvinna30plus
    Absolut rent skrev 2014-11-24 00:35:13 följande:

Är i tankar om att köpa hus.

Var på visning i dag på ett hus vi blev mkt intresserade av. Just detta hus har varit till försäljning länge, byggt -07 och ägs av byggherren som under dessa år hyrt ut men vill nu sälja alla sina fastigheter pga ålder. Att huset är svårsålt beror på att det nästan inte finns någon tomt men passar oss bra.

Nu till frågan : huset har vattenburen el / elpanna och enligt mäklaren är det billigt i drift men jag har ju alltid lärt mig att det är det dyraste sättet att värma ett hus och vill höra med er som just har denna uppvärmningskälla - vad kostar det egentligen.

Huset är som sagt bara 7 år, treglas fönster och välisolerat, i 2 plan utan källare och på 130 kvm.

Huset kostar 2.375.000 men vi tänker lägga ett bud på 2.150.000 då det varit till försäljning länge. Det finns pantbrev på 2 miljoner - är det bra eller dåligt?

Kommer att sätta ca 500.000 i huset och som jag ser kommer vi att bo ganska billigt OM det inte kostar skjortan att värma.

Ska tillägga att vi är 2 vuxna utan barn i hushållet och vi kommer inte att bli fler .

Tacksam för lite input....

Vad har de för förbrukning idag? Vilket ventilationssystem är det i huset? Energideklaration gjord?
  • Kjell2

Be att få se elräkningarna för senaste året för att få en uppfattning om uppvärmningskostnaden.

Just eluppvärmning brukar räknas som ett dyrt sätt att värma huset jämfört med t ex fjärrvärme och bergvärme.

• Absolut rent

Tack för svar! Ja det är vattenburen el med golvvärme på bottenvåningen och 4 element uppe. 
    Ska kanske också tillägga att huset ligger väldigt söderut i Trelleborg så vi har ju milda vintrar.
    Det är inte gjort någon energibesiktning och jag frågade mäklaren varför och fick till svar att den görs när en köpare finns.
    Det är också förberett på nedre plan för en kamin (?) med från och tilluft.
    Då huset stått tomt ca 6 mån finns det ingen att fråga - huset har alltid varit uthyrt.
    Det finns ett exakt likadant hus upptill - som ägs av samma äger som också hyrs ut - ska kanske ta kontakt och höra vad de betalar.......
    Vi är som sagt 2 vuxna som båda gillar att ha svalt - har nästan aldrig värme på i vår lägenhet nu och alltid fönster öppet nattetid året om - förstår att det inte fungerar lika i ett hus då vi behöver varmvatten men menar bara att vi är inga onödiga energislösare = svalt och inga långduschare
    En annan fråga - besiktning på ett så pass nytt hus?

• jenny99

Min syster köper bara nybyggda hus,och hittills så har element varit deras uppvärmning.Det är ofta mycket bra isolerat och mycket i hemmet mer energisnålt.Hittills när det varit 0 c eller minus har de inte ens behövt sätta på element. Vi har äldre hus med luftvärmepump och element och kamin och har hittills haft mycket låga kostnader trots att isoleringen inte är den bästa.Och vi har gärna 21-23 grader hemma.Besiktning är mycket bra att göra,många banker eller försäkringar vill detta.Men kolla deras elförbrukning när de senast bodde i huset.

• Anghammarad

Golvvärme brukar normalt sett förbruka mer energi än vanliga radiatorer, många tror att det är tvärtom.

Vattenburen värme är alltid bättre än direktverkande el, det ger mycket fler alternativ. Bergvärme, luft/vatten värmepump, fjärrvärme, pellets (om man har en skorsten förstås). Med direktverkande el, dvs el-element så är enda alternativet att installera en luft/luft värmepump och effektiviteten hos dem är beroende av hur öppen planlösning man har.

• Studentpappa

Kan inte tänka mig att det ska behöva kosta skjortan att värma, visst det är garanterat dyrare än om det funnits bergvärme men ni klarar er nog.

Mina föräldrar har direktverkande el med element, deras förbrukning ligger på ca 17000 kWh/år inkl hushållsel. Deras hus är iofs mindre 110 kvm men med små rum och tyngre att värma än om det är öppen planlösning.

Vi har bergvärme och en förbrukning på ca 12000 kWh/år på ca 200 kvm. Fördelat 50/50 mellan värme och varmvatten/hushållsel. Tittar man på denna länk så ligger Trelleborg i tempzon 4 (?) och snittet för uppvärmning med el där i småhus är ca 75-85 kWh/m2 vilket i ert fall ger en förbrukning på 10400 kWh/år. Antagligen lägre då huset är relativt nytt.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Energi/Tillforsel-och-anvandning-av-energi/Energistatistik-for-smahus/6204/2008A01/Genomsnittlig-energianvandning-for-uppvarmning-av-smahus-2008-kWhm2/

If you wanna get fit, get crossfit.
  • ardath bey

Jag tror inte det behövs fler pantbrev. Om budet på 2,150 mkr accepteras och det läggs kontant 500 behövs väl bara pantbrev på 1,650 mkr. Nu finns det pantbrev på 2 mkr.

• Absolut rent

Tack för länken Studentpappa - tror nog också att det kommer att vara överkomligt.
    Huset har helt öppen planlösning nere.
    Ardath bey - så tänker jag också! Skulle inte behöva fler pantbrev även om vi får betala vad de begär ( vilket vi inte ska ) 
    Ägaren har tydligen gått ner 500 tusen redan men verkar angelägen att sälja så pruta ska vi.

Svar på tråden Köpa hus