• ninni89

Hon vägrar äta

Hej! 
    Min dotter blir snart 8 månader och vill inte äta mat. Hon äter välling, gröt och fruktpuréer. Hon växer och utvecklas som hon ska men jag är orolig att hon inte får i sig alla vitaminer och mineraler som hon behöver. Jag har försökt ge henne smakportioner av potatis, majs, morot, broccoli, blomkål, palsternacka men ingenting "duger" jag har försökt med andra små smakportioner med men hon vill inte ha. Har provat att blanda med fruktpuréer men det hjälper inte heller. Hur ska jag göra? 

• Svar på tråden Hon vägrar äta
  • Tjohalia

Plockmat. Småbitar som hon själv får pilla i sig, tex majs, rån, potatisbitar...

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Annelie 76

Ge henne ersättning istället för välling, då får hon i sig det hon behöver. Vill du ge välling så gör det innan sängdax om det mättar. Men välling är eg onödigt och definitivt inget bra alternativ till mat.

• Natulcien

Jag skulle också säga plockmat. Hon kanske tycker att det är roligare att plocka och pilla själv?
    Annars är det ingen panik. Ta det lugnt. Stressa och truga inte. Ät måltiderna tillsammans och ge henne lite av det ni äter och låt henne pilla med det.

Men byt ut vällingen mot ersättning, för bara välling och gröt bli alldeles för näringsfattigt.

• ninni89

Tack så mycket för alla svar! Ska absolut prova på det! Hade ingen aning om att välling inte innehöll den näring hon behövde. :( Tacksam för detta. Den mättar henne bättre om kvällarna/nätterna än ersättningen men får börja ge henne ersättning och bara välling på kvällen. Tack så mycket

Svar på tråden Hon vägrar äta