• Gaytjej

"mjukt baksäte" + Britax Hi Way = jag blir galen

Vi har en V70 årsmodell 2000 med skinnsäten. I den har vi två bakåtvända barnstolar, en Britax Two Way som sitter jättebra och en Britax Hi Way som jag inte får ordning på :(

Vi försöker ha den i mitten bak - dels för att kunna ha en passagerare bakom förarstolen och dels för att det gör att förarstolen går att ha såpass långt bak att det blir bra för föraren.

Problemet är att det är en skarv i baksätet som bilbarnstolen åker ner i. Jag har försökt använda ett liggunderlag som jag klippt i olika stora bitar, men det fungerar inte i alla fall. Stolen hamnar på sned och det blir ostadigt.

Idag gav jag upp och satte den bakom förarstolen, vilket gör att den visserligen inte halkar rakt ner i skarven - men pressar ändå ihop sätet och åker lite på sned eftersom sätet är mjukare på ena sidan. Lutningen blir då högre än vad jag vill ...och föraren får köra med ratten i magen.

Nån som känner igen problemet och har något fiffigt förslag på vad man kan göra så att baksätet inte ska svampa ihop så här?!

I andra bilen (en Saab 9-5) har vi samma uppsättning stolar och där fungerar det hur bra som helst. Dumma Volvo :(

Svar på tråden "mjukt baksäte" + Britax Hi Way = jag blir galen