• Camillapunktslut

melatonin till 5 åring?

Hej, om nån tycker tråden hamnat på fel ställe, säg till så flyttar jag den.

Var på bvc i torsdags och träffade barnläkaren. Vi var där pga att förskolan har uppmärksammat vissa problem som pojken har.

Lång lista men i korta drag, överaktiv, behöver hjälp att hålla fokus, utbrott, svårt när rutiner och vanor bryts.

Barnläkaren tyckte han uppfyllde många adhd och autism kriterier men tyckte vi skulle vänta med att göra en utredning för jag och personalen har kunnat hantera honom.

Han har stora problem med sömnen, oftast somnar snabbt och gott. Men efter 01 så är det som att han sovit klart. Vaknar och vill komma upp till mig. Då ligger han och sparkas, rör sig, vaknar titt som tätt.

Dom gångerna jag tar i det och går in med honom i hans säng igen kommer han upp 2-4 ggr och göra morgon kl 5-6. Oftast klarar jag inte mer än 2 veckor och det blir inte bättre.

Iallafall, så tyckte läkaren att om jag inte klarar mer så kunde vi göra en sömnutredning typ. Och ev ge honom melatonin.

Nån som har erfarenheter av det?

Tacksam för svar, jag orkar inte vara trött hela tiden pga störd sömn...

• Svar på tråden melatonin till 5 åring?
  • Voodoodoll

Har personligen inte erfarenhet av melatonin, men känner flera personer i min närhet som ätit det. Melatonin är väl ett sömnhormon, som gör att man blir trött när det blir mörkt. Jag hade nog varit beredd att testa det om jag hade sådana problem med barnets sömn. Jag hade dock kollat fass riktigt ordentligt efter bieffekter osv. Hade nog vägrat sömntabletter till ett så litet barn däremot.

Hoppas sömnen blir bättre så ni får sova lite bägge två. Lycka till!

• Camillapunktslut
    Voodoodoll skrev 2014-11-22 20:42:32 följande:

Har personligen inte erfarenhet av melatonin, men känner flera personer i min närhet som ätit det. Melatonin är väl ett sömnhormon, som gör att man blir trött när det blir mörkt. Jag hade nog varit beredd att testa det om jag hade sådana problem med barnets sömn. Jag hade dock kollat fass riktigt ordentligt efter bieffekter osv. Hade nog vägrat sömntabletter till ett så litet barn däremot.

Hoppas sömnen blir bättre så ni får sova lite bägge två. Lycka till!

Tack för svar, ja han sa att det var ett sömnhormon. Jag får inga träffar när jag söker på fass...
  • Voodoodoll
    Camillapunktslut skrev 2014-11-22 20:51:06 följande:
    Tack för svar, ja han sa att det var ett sömnhormon. Jag får inga träffar när jag söker på fass...
    Circadin heter läkemedlet som finns i Sverige med melatonin.
  • Voodoodoll

Kollar man på fass så står inga vanliga eller ganska vanliga bieffekter över huvud taget, endast sällsynta/mindre vanliga. :)

• Camillapunktslut
    Voodoodoll skrev 2014-11-22 21:43:40 följande:

Circadin heter läkemedlet som finns i Sverige med melatonin.

Tack! Då ska jag in och kolla
  • Klättermusen

Vår son har fått melatonin i ett par månader. Det är en insomningsmedicin som gör att man somnar in men den går ur kroppen efter ett tag (är alltså inte en långtidsverkande medicin). Vi håller på att trappa ut det eftersom vi inte tycker medicinen hjälper så mycket mot de problem vi har med nätter. I början somnade han in snabbt med melatonin men det går svårare efter ett tag och han vaknar som regel alltid många gånger under natten i alla fall och kan inte somna om så jag tycker hela poängen med medicinen inte funkar för oss. Nu utreder vi vår son för andra besär också (just i dagsläget, det gäller öronkatarr som håller på sen länge så han kanske måste få rör i öronen.. det är ett stort probblem när han sover så vi fokuserar på det först och ser vad som hänt när de problemen är ur världen). Ni kanske får bättre effekt.

• Tiger201008

Melatonin är för insomning. Min son har det. Theralen har han och det är mer långverkande.

• Camillapunktslut
    Tiger201008 skrev 2014-11-27 19:05:01 följande:

Melatonin är för insomning. Min son har det. Theralen har han och det är mer långverkande.

Ja jag pratade med en vän vars dotter får theralen hon sa det också! Tyckte det var konstigt att han vill skriva ut melatonin då jag förstått att man måste ha licens och grejer för att få det utskrivet? När jag ändå förklarade tydligt att han har inga direkta problem att somna utan det tar 20-30 min och då är sagor inräknad i den tiden. Har inte varir i kontakt med läkaren än tänkte ringa nästa vecka. Ska/kan man be om att få theralen istället som första medicin liksom?
  • Kikkiiii89

Min son har melatonin och det funkar toppen, somnar efter 20 minuter. Även om vissa nätter är jobbiga med vakenhet, så har det blivit så mycket bättre sen vi började med melatoninet! :)

• cloudberry79

Vi har länge haft problem med själva insomningen, men också många uppvak på natten. Först provade vi cirkadin. Det funkade för insomningen ett tag, men problemen med nattliga uppvak fortsatte. Nu har vi rent melatonin och det fungerar mycket bättre. Insomningen funkar bra och han vaknar inte på nätterna som tidigare. Med Cirkadinet hade han ofta mardrömmar, men det är borta nu med melatoninkapslarna. Vi fick melatonin på licensförskrivning först när vi provat Cirkadin ett halvår i kombination med bolltäcke.

Just NO.
Svar på tråden melatonin till 5 åring?