vällingpulver som gröt?
Hej,
finns det några risker med att ge barn gröt gjord på vällingpulver?
Mamman ger dottern gröt på vällingpulver, som hon rör ut till grötkonsistens, vilket jag (pappan) är tveksam till, då det på de vällingpaket jag tittat på stått betonat att det är viktigt att ta rätt proportioner pulver/vatten och följa instruktionerna, ungefär som att det var en hälsofara att avvika. Så när jag har gjort välling har jag följt instruktionerna, dvs blanda pulver med kallvatten och sedan upphetta.
Vi har slutat ge välling på kvällarna utan ger bara gröt, då dottern många gånger inte ville ta vällingflaskan, eller bara lekte med den så vällingen åkte ut överallt. Men vi har kvar två förpackningar välling, som vi fått av någon annan, som i sin tur fått dem som gratisprov (konstigt, då det är stora paket). Dessutom har bäst före-datum precis passerat. Men mamman insisterar på att blanda ut detta vällingpulver till grötkonsistens när det ska ges gröt. Jag har i stället påbörjat nästa grötpaket. Jag brukar visserligen ta bäst före-datum med en nypa salt, men när det nu är till vår dotter + innebär att vi går på tvärs mot uttryckliga rekommendationer på paketen på flera sätt, och dessutom rör sig om paket vi fått gratis, tycker jag att det går för långt.
Tror ni det finns några risker med att använda vällingpulvret till gröt (bortsett från bäst före-datum)?