• flora3

skrikiga barnbarn

Jag är både farmor och mormor och älskar verkligen mina barnbarn.

Barnen är ännu ganska små, 2-4 år. Jag träffar dem så mycket jag kan och skulle vilja vara med dem ännu mer, kunna vara barnvakt lite oftare osv men jag orkar inte riktigt med det. De är så skrikiga, far överallt, drar fram saker och verkar inte riktigt ha några gränser. Föräldrarna säger inte till dem ordentligt utan bara lite halvhjärtade försök eller så får de göra som de vill. När jag är hemma hos dem så finner jag mig i det, det är deras hem och jag låter det vara, men när de kommer hem till mig i mitt hem så gäller ju mina regler hur jag vill ha det i mitt hem. De testar hela tiden, föräldrarna säger kanske gör inte så.... men sen gör de om det om och om igen... skriker och klänger så jag är helt slut när de varit här några timmar. Jag drar mig för att bjuda hem dem om vi måste vara inomhus hela tiden. Jag har ett rum som de kan vara i och leka, där gör det ingenting om de drar fram saker, men de vägrar, de ska vara där vi är så klart, även om dörren är öppen emellan rummen. De drar fram leklådan och kastar ut allt som finns i så det ligger över hela vardagsrummet. Skriker för att överrösta oss vuxna och försöker jag säga till dem, så skrattar föräldrarna ibland när de inte lyssnar på mig. Jag tycker det är respektlöst, men vad gör man för att inte bli ovän med sina närmaste?

När jag försöker ta upp det så säger dem, att de är ju barn och så små ännu, vi vill inte skälla på dem jämt, det gör väl inte så mycket osv osv.

Nu funderar jag på hur julen ska bli, ett inferno här i min lägenhet?

• Svar på tråden skrikiga barnbarn
  • Amanda84

Hej!

Jag tror att du måste prata med föräldrarna om det här. Säg att du vill att barnen leker i det där rummet när de är på besök och om de skall leka i övriga lägenheten så är det inte med alla leksaker utan med bara några enstaka leksaker. När barnen tar med sig leksakslådan ut ur rummet, så fråga dem VAD de skall leka med och vad de skall leka och kräv ett ordentligt svar kring varför alla leksaker måste vara med. Kanske har de en riktigt bra förklaring. Kanske skall dinosaurierna bo i hur som man gör av klossarna? Kanske skall bilarna vara berg? I så fall är det okej att ta med alla sakerna, men man måste ha en tanke bakom det.

Kräv av föräldrarna att de engagerar sig i barnens lek när de är på besök så att det inte blir kaos. Om de vuxna bara sitter och pratar så är det ju självklart att barnen far runt som virvelvindar eftersom de vill ha uppmärksamhet. Man kan ha regler kring vilka lekar som passar i olika rum. I "virvelvindsrummet" får man virvla runt och slänga ut alla leksaker. På mattan i vardagsrummet får man bara leka med bilar (som man lägger tillbaka bilen i lådan när man har lekt färdigt) Vid köksbordet får man bara rita, bygga med lego eller leka med modellera etc, och sitter man vid bordet och ritar/bygger med lego så plockar man undan efter sig när man är färdig. (pennorna i burken och papprena i en låda/hög)

Och viktigast av allt: Hemma hos er springer man INTE runt och skriker. Vill man springa runt och skrika så får man gå ut.

• flora3

Tack för ditt kloka svar, det är ju precis så jag tycker det ska vara! Problemet är ju att föräldrarna bara sätter sig i soffan när de kommer till mig, det känns som de tycker att det är jag som ska leka och engagera barnen, jag är ju mormor och borde ju tycka det är jätteroligt...

Jag förstår ju att barnen vill ha uppmärksamhet och söker gränser när de gör så här. De är ännu så små så det är svårt att prata med dem vettigt, den äldsta förstår ju och pratar bra, men när hen blir uppspelt så går det inte att resonera alls. Pust hoppas det blir bättre när de är lite äldre.

• Tow2Mater

Fråga dina barn vem av dem som vill hålla i julfirandet i år, eftersom du inte orkar i år.

Svar på tråden skrikiga barnbarn