• Anonym (orolig bonusmamma)

Röka inomhus

Jag är mamma till en 13 åring samt lever i ett förhållande med en man som har barn sedan tidigare. 

Uppbrottet från barnens mamma var inte det bästa och hon spelar ff martyr - det är såååååå synd om henne för jag kom och roffade åt mig hennes lyckliga familj typ. 

Min sambo och hans exfru rökte, hade gjort i alla år dom var tillsammans, inget konstigt med det egentligen, jag ställde dock ett ultimatum att skulle han flytta in med oss så fick han lov att sluta. Vilket han gjorde med en gång.

Hans barn är hos oss en helg i månaden då mamman inte vill att dom är mer hos oss. Hon har ensam vårdnad och vill ha det så. Barnen stinker rök när dom kommer och det första som händer är att dom får duscha och byta kläder till kläder som vi köpt här som är "rökfria" allt detta pga av att min 13 åring ähar astma och klarar inte av det alls utan får anfall så fort dom kommer hit annars.

Nu till det som gör mig orolig, under de senaste 6 månaderna har det blivit värre, mamman röker numera inomhus, jämt, vilket resulterat i att barnen skin och hår stinker och det går inte bort av en dusch, sen har barnen utvecklat rökhosta, som låter exakt så som min sambo gjorde i början. Ingen hostmedicin hjälper och barnen har varit hos diverse läkare som inte kan komma underfund med vad som är felet. Jag tror att det beror på att man inte misstänker rökhosta hos barn på det sättet. 

Konfronteras mamma så säger hon bara att vi inte ska lägga oss i hur hon sköter barnen och vad hon gör i sitt hem - visst det kan jag förstå men hon utsätter ju barnen för något livsfarligt i min mening? Vad göra?

• Svar på tråden Röka inomhus
  • Anonym (hmm)

Först och främst kan väl inte mamman bestämma hur mycket ni har barnen och att hon vill ha ensam vårdnad. Din sambo borde naturligtvis begära gemensam vårdnad samt varann veckas boende.

Det är inte olagligt att röka inne även om man har barn, men om barnen blir sjuka så borde man ju ändå göra en orosanmälan till socialen om barnens mående.
    Har ni varit ärliga mot läkarna och sagt att mamman röker inne och ni tror deras hosta beror på passiv rökning?

Din sambo måste helt enkelt ställa hårt mot hårt och KRÄVA att barnens mamma slutar röka inomhus och utsätta barnen för andrahandsrök. Han får ta till varenda hot som finns för att skydda sina barn. Om hon hade slagit barnen, hade han varit lika lam då? Det är dags att börja kriga för barnens skull.

Mamman har redan ensam vårdnad då pappan flyttade till en annan stad ca 50 mil bort efter skilsmässan och hon fick genom ensam vårdnad.

Vi har inte gått till läkaren med barnen det är mamman som gjort det och hon skulle aldrig erkänna att hon röker inomhus. Det är det ena barnet (15år) som berättat att mamman gör det när Pappan konfronterade mamma om detta så sa hon bara att barnet ljuger. 

Jag vill att han ska kämpa, jag skulle inte ha något emot om vi hade barnen på heltid om jag visste att dom inte blir utsatta för passiv rökning konstant. Men tyvärr bryr sig mamman inte om vad pappan tycker/vill här, hon hotar istället med att vi inte ska få träffa barnen alls. 

• Anonym (Sad)

Om barn stinker a rök både kläder, hår och skinn så är det inga problem ed att ta dom till läkare som då oxå borde känna den fräna lukten och kan agera

• Anonym (hmm)

Men om barnen är så pass stora så borde de väl ha något att säga till om gällande boende?

Mamman kommer bara med tomma hot, hon kan inte hindra barnen från att träffa pappan även om hon har ensam vårdnad.

Tyvärr verkar det ju inte som att din sambo är särskilt intresserad av att se till sina barns bästa...
    Tur i oturen är väl att de kan flytta hemifrån om ett par år och slippa den dåliga miljön...

Det är bara det ena barnet som är så pass stort och h*n vill inte flytta från sin mamma, lite mamma beroende. Det andra barnen är tyvärr mycket yngre och har inget att säga till om i det fallet. 

Tycker dock det är konstigt att skola och Förskolan inte reagerar på lukterna.

Sen tycker jag inte man ska uttrycka sig om vad pappan vill och inte vill och vad han gör för att styra upp detta. Det har du ingen aning om. Iom att mamman har ensam vårdnad så kan hon styra mycket mer än om dom hade delad vårdnad. 

Det äldsta barnet vill vara mer hos oss men vågar inte säga det till mamman för att det skulle såra henne. Vi har sagt att hon mer än gärna får vara hos oss varannan helg om hon vill till och med varenda helg om så skulle vara (min 13 åring bor 100% hos oss) - när Pappan föreslog det så gick mamman i taket. Skulle hon få vara hos oss själv? utan de yngre syskonen, det är ju bara orättvist och då skulle ju hon få vara ensam utan 15 åringens hjälp en hel helg, det går ju inte. 

15 åringen har varit en gång här utan sina syskon och det var en helt annan person som kom fram, hon fick vara sig själv - inte ngn extra mamma åt sina syskon. 

Tror det ska peppas lite hemma till att söka gemensam vårdnad iaf. 

• Anonym (ren luft)

Om barnen stinker så av rök att det inte ens går bort genom att duscha och tvätta håret, borde ju alla som barnen kommer i kontakt med ha uppmärksammat detta. Skolan, kompisar mor och farföräldrar. Är det endast ni som reagerat? Är det så illa så borde ju mammans bostad vara en sanitär olägenhet som bör saneras omgående. Att inte pappan kämpar för sina barns rätt till en dräglig boendemiljö tycker jag är konstigt.

Vi vet ju inte hur det är hemma hos dom, då när vi lämnar barnen efter vår helg inte får komma in i huset (att jag inte får är förståeligt) men jag tycker det är konstigt som du säger att ingen annan reagerat (nu VET vi ju inget om det helelr eftersom vi inte får veta något från skolan etc - det kan ju vara så att dom har reagerat.)

Detta med "rökhostan" konstaterades i helgen, att dom luktar rök i både hår och sjkin har vi känt mer och mer - men ja ibland känns det som jag är den enda som vill barnen deras bästa, jag har sagt att om det skulle behövas så får alla flytta hem till oss, visst det skulle bli trångt men hellre det och att barnen får en rökfri miljö. Men det första som måste hända är ju att pappan måste konfrontera mamma med allt och kräva att hon slutar röka inomhus. Men mamma påstår ju att hon inte gör det och 15 åringen ljuger.....

• Anonym (*)
    Anonym (orolig bonusmamma) skrev 2014-11-20 12:09:06 följande:

Mamman har redan ensam vårdnad då pappan flyttade till en annan stad ca 50 mil bort efter skilsmässan och hon fick genom ensam vårdnad.

Vi har inte gått till läkaren med barnen det är mamman som gjort det och hon skulle aldrig erkänna att hon röker inomhus. Det är det ena barnet (15år) som berättat att mamman gör det när Pappan konfronterade mamma om detta så sa hon bara att barnet ljuger. 

Jag vill att han ska kämpa, jag skulle inte ha något emot om vi hade barnen på heltid om jag visste att dom inte blir utsatta för passiv rökning konstant. Men tyvärr bryr sig mamman inte om vad pappan tycker/vill här, hon hotar istället med att vi inte ska få träffa barnen alls. 

Tycker du inte det är konstigt att läkaren inte luktade att barnen vistades i rökig miljö? Du märker det ju direkt. Kan 15-åringen inte tala för sig inför läkaren?
  • Anonym (*)
    Anonym (orolig bonusmamma) skrev 2014-11-20 13:22:49 följande:

Vi vet ju inte hur det är hemma hos dom, då när vi lämnar barnen efter vår helg inte får komma in i huset (att jag inte får är förståeligt) men jag tycker det är konstigt som du säger att ingen annan reagerat (nu VET vi ju inget om det helelr eftersom vi inte får veta något från skolan etc - det kan ju vara så att dom har reagerat.)

Detta med "rökhostan" konstaterades i helgen, att dom luktar rök i både hår och sjkin har vi känt mer och mer - men ja ibland känns det som jag är den enda som vill barnen deras bästa, jag har sagt att om det skulle behövas så får alla flytta hem till oss, visst det skulle bli trångt men hellre det och att barnen får en rökfri miljö. Men det första som måste hända är ju att pappan måste konfrontera mamma med allt och kräva att hon slutar röka inomhus. Men mamma påstår ju att hon inte gör det och 15 åringen ljuger.....

Är pappan rädd för mamman?
  • Anonym (ren luft)
    Anonym (orolig bonusmamma) skrev 2014-11-20 13:22:49 följande:

Men hur förklarar då mamman och barnen att de luktar inpyrda av rök?
    Anonym (*) skrev 2014-11-20 13:33:34 följande:
    Är pappan rädd för mamman?

Jag tror nästan det, eller det faktum att hon inte låter honom träffa de minsta om han gör ngt som hon inte tycker om (det har hon nämligen gjort förrut, flera gånger när han sagt/gjort något hon inte gillar) 

Anonym (ren luft) skrev 2014-11-20 13:38:28 följande:
    Hon förklarar det med att vi inte har med det att göra.
  • Anonym (*)
    Anonym (orolig bonusmamma) skrev 2014-11-20 13:40:54 följande:

Jag tror nästan det, eller det faktum att hon inte låter honom träffa de minsta om han gör ngt som hon inte tycker om (det har hon nämligen gjort förrut, flera gånger när han sagt/gjort något hon inte gillar) 

Anonym (ren luft) skrev 2014-11-20 13:38:28 följande:
    Hon förklarar det med att vi inte har med det att göra.
    Oj, vilken mes till man. Varför står han inte upp för sina barn?
    Anonym (*) skrev 2014-11-20 13:44:10 följande:
    Oj, vilken mes till man. Varför står han inte upp för sina barn?

Ja du, har jag frågat mig själv och honom oxå. Får dock inget bra svar.

Tyvärr tar mamman ut det över barnen när han väl "vågar" göra något. (detta kommer från 15 åringen,) de yngre barnen känns som dom inte har någon trygghet alls vare sig hemma hos mamma elelr hos oss, när dom är en längre tid hos oss , som i somras då kände jag att de yngre började känna trygghet, för vi hade fasta tider för saker, regler som skulle följas mat tider, sov tider etc. efter fyra veckor här så sov dom gott hela nätterna, kunde v ara i ett rum utan att behöva ha koll på pappa hela tiden etc. När dom skulle hem till mamma började dom gråta och ville absolut inte dit. 

Det skar i mitt mammahjärta kan jag lova, men tyvärr har inte jag så mycket att säga till om då jag bara är bonusmamma..... i bland önskar jag att jag kunde säga åt henne ordentligt och jag håller tand för tunga varje gång vi lämnar barnen...... 

• Monkii

Låter ju jättekonstigt att läkarna är helt rådvilla inför hosta. Hostmedicin brukar man inte ge för rökhosta, det är nog större risk att barnen utvecklat astma men är det så borde läkaren upptäckt det direkt.

• Anonym (Ensam mamma)

Det går ju inte att tvinga barnens mamma att gå ut och röka, men barnens pappa, läkare, lärare mfl borde tala om för modern att det skadar barnen. Kontakta familjerätten så att barnen kan vara lika mycket hos båda föräldrarna. Ta även kontakt med socialen eftersom barnen far illa hemma hos sin mamma.

Anonym (Ensam mamma) skrev 2014-11-20 15:48:44 följande:

Det går ju inte att tvinga barnens mamma att gå ut och röka, men barnens pappa, läkare, lärare mfl borde tala om för modern att det skadar barnen. Kontakta familjerätten så att barnen kan vara lika mycket hos båda föräldrarna. Ta även kontakt med socialen eftersom barnen far illa hemma hos sin mamma.

Tyvärr går inte det, att ha barnen lika mycket då vi bor nästan 50 mil från varandra och nej vi kan inte flytta då det även finns barn från min sida som inte ska behöva byta skola etc. och det faktum att mitt jobb finns ingen annanstans än just här. 

Vi vet som sagt inte om andra har reagerat och pratat med mamman, vi har självklart talat om för henne att det är skadligt och hon måste sluta men hon hävdar ju att hon INTE röker inomhus, att 15 åringen ljuger,

Har funderat på Soc - tycker dock att det är konstigt att Skola, förskola, fritids, andra i deras närvaro som träffas barnen varje dag inte reagerar - elelr så kanske dom har det, men vi får som sagt ingen information då hon har ensam vårdnad.

• Anonym (awa)

Hej TS! Flera saker i det du skriver tycker jag tyder på att din sambo har för lite delaktighet i sina barns liv för att det ska vara bra.

Fanns det någon speciell anledning till att mamman fick ensam vårdnad? Det är ju ganska ovanligt numera?

Vill din sambo ha en så liten roll i barnens liv? Ingen vårdnad och väldigt lite umgänge? Annars behöver han agera för att ändra på det. Ingen annan kan eller kommer att göra det åt honom.

Anonym (awa) skrev 2014-11-21 12:26:44 följande:

Hej TS! Flera saker i det du skriver tycker jag tyder på att din sambo har för lite delaktighet i sina barns liv för att det ska vara bra.

Fanns det någon speciell anledning till att mamman fick ensam vårdnad? Det är ju ganska ovanligt numera?

Vill din sambo ha en så liten roll i barnens liv? Ingen vårdnad och väldigt lite umgänge? Annars behöver han agera för att ändra på det. Ingen annan kan eller kommer att göra det åt honom.

JA han är för lite delaktig, hans val, jag har försökt få honom att inse det hela, men iom att han flyttade ca 50 mil så stänger han av känslorna istället för att sakna och kämpa (iaf känns det så) när barnen är här så är det så underbart roligt och känslofyllt, han älskar dom verkligen och dom älskar och saknar honom. Hon fick ensam vårdand för hon krävde det och han ville inte tjafs då han redan "sårat" henne så mycket enligt honom själv - jag tyckte det hela var absurt.

Efter helgens samtal med barnen och mellan oss så har vi bestämt att han ska kontakta Soc och höra sig för, samt så har han ställt ett ultimatum till sin ex att hon måste sluta röka inomhus annars kommer han söka gemensam vårdnad OCH begära boendet. Hennes svar - "meh jag röker ju inte inomhus och du kommer ingen vart med ditt hot för du lämnade oss"

• Anonym (awa)
    Anonym (orolig bonusmamma) skrev 2014-11-25 11:09:17 följande:

JA han är för lite delaktig, hans val, jag har försökt få honom att inse det hela, men iom att han flyttade ca 50 mil så stänger han av känslorna istället för att sakna och kämpa (iaf känns det så) när barnen är här så är det så underbart roligt och känslofyllt, han älskar dom verkligen och dom älskar och saknar honom. Hon fick ensam vårdand för hon krävde det och han ville inte tjafs då han redan "sårat" henne så mycket enligt honom själv - jag tyckte det hela var absurt.

Efter helgens samtal med barnen och mellan oss så har vi bestämt att han ska kontakta Soc och höra sig för, samt så har han ställt ett ultimatum till sin ex att hon måste sluta röka inomhus annars kommer han söka gemensam vårdnad OCH begära boendet. Hennes svar - "meh jag röker ju inte inomhus och du kommer ingen vart med ditt hot för du lämnade oss"

Ok, jag förstår... tråkigt.

Jag tycker det som du skriver är bra "första steg". Men jag tycker också att han bör kolla upp vad han behöver göra för att få gemensam vårdnad igen. Det låter inte bra att han avsagt sig vårdnaden om barnen. Han har så små möjligheter att agera då om de far illa.

Jag hoppas att din sambo förstår att han inte har mindre rätt till gemensam vårdnad om barnen för att det var han som ville skiljas? Jag antar att det inte var barnen som han ville skilja sig ifrån?
Svar på tråden Röka inomhus