Röka inomhus
Jag är mamma till en 13 åring samt lever i ett förhållande med en man som har barn sedan tidigare.
Uppbrottet från barnens mamma var inte det bästa och hon spelar ff martyr - det är såååååå synd om henne för jag kom och roffade åt mig hennes lyckliga familj typ.
Min sambo och hans exfru rökte, hade gjort i alla år dom var tillsammans, inget konstigt med det egentligen, jag ställde dock ett ultimatum att skulle han flytta in med oss så fick han lov att sluta. Vilket han gjorde med en gång.
Hans barn är hos oss en helg i månaden då mamman inte vill att dom är mer hos oss. Hon har ensam vårdnad och vill ha det så. Barnen stinker rök när dom kommer och det första som händer är att dom får duscha och byta kläder till kläder som vi köpt här som är "rökfria" allt detta pga av att min 13 åring ähar astma och klarar inte av det alls utan får anfall så fort dom kommer hit annars.
Nu till det som gör mig orolig, under de senaste 6 månaderna har det blivit värre, mamman röker numera inomhus, jämt, vilket resulterat i att barnen skin och hår stinker och det går inte bort av en dusch, sen har barnen utvecklat rökhosta, som låter exakt så som min sambo gjorde i början. Ingen hostmedicin hjälper och barnen har varit hos diverse läkare som inte kan komma underfund med vad som är felet. Jag tror att det beror på att man inte misstänker rökhosta hos barn på det sättet.
Konfronteras mamma så säger hon bara att vi inte ska lägga oss i hur hon sköter barnen och vad hon gör i sitt hem - visst det kan jag förstå men hon utsätter ju barnen för något livsfarligt i min mening? Vad göra?