Alkoholmissbruk/umgänge med barn
Hejsan! Mitt ex har alltid haft alkoholproblem (drack för mycket, hamnade i fyllecell, utsatts för misshandel på fyllan, fått även problem på jobbet - missade ett viktigt möte pga att han var så full morgonen efter han drack) dock var det inte lika synligt för omgivning (dolt missbruk). Jag har velat att lämna honom många gånger efter att han betett sig fruktansvärt mot mig när han var onykter. Men jag hoppades att det löser sig, att han ta det på allvar speciellt när vi fått vår dotter. Vi har nu valt att gå skilda vägar, separerade oss för snart 4 månader sedan. Han umgicks med dotter i vår lägenhet, vilket var helt ok för mig. Han fick stora alkoholproblem i samband med separationen (misshandlades 2 gånger på fyllan drack sig så full att han höll på att dö, betedde sig dåligt på offentlig plats så Polisen kallades o Soc. startade utredningen - denna gången var jag med och försökte övertala honom att åka hem). Som sagt mycket elände. Problemet är för mig nu att han kräver att vår dotter ska övernatta hos honom varannan helg, innan hade han inte möjlighet till det eftersom han var inneboende hos en kille. MEn nu lyckades han skaffa lägenhet. Jag vill att de umgås, pappa o dotter, men jag känner mig inte trygg att lämna barnet hos honom efter all elände som har hänt de senaste månaden. Min värsta rädsla att han dricker när han har henne och tappar omdöme. Så har det hänt många gånger när vi var ihop. Men då fanns jag alltid med, så det fanns inga risker för vårt barn. Han säger att han inte dricker en droppe nu, men jag kan ju inte lite blint på honom. VAd kan jag göra? Hur kan man försäkra sig att han inte dricker när han har henne? Finns det några blodprover som man kan göra? Hur gör man, vem ska man kontakta? Vi ska ju gå till Fam. Rätt för samarbetssamtal men det är bara formalitet. HAn står fast vid att hon ska övernatta hos honom, och jag går inte med på det i dagsläget. HAn skuldbelägger mig för sitt drickande, påstår att jag hittar på allting och att detta är inte så allvarligt, att han har alltid skött sig osv. Trots att han vet att det blev för mycket nu, och det har gått verkligen för långt. Mycket tacksam för era svar!!!