Kan tidigare tvist ligga i fatet vid ny tvist?
Hej
Har legat i en vårdnadstvist ganska länge om vårdnad och umgänge. I början av Mars detta år (2014) kom domen, vilket då blev gemensam vårdnad som jag yrkade på och ett omfattande umgänge med varannan helg Torsdag kl 8:00 till Söndag kl 18:00. Blev även varannan jul, nyår, midsommar, sommarlov osv. Schema enligt dom sträcker sig flera år framåt. Den andra föräldern yrkade på att det motsatta kan man säga (ungefär inget umgänge alls).
Jag och den andre föräldern är fria att göra hur vi vill. Det vet jag och så borde det vara. Men med tanke på vår historia så är jag förberedd på att den andra föräldern kommer ställa sig på tvären om jag exempelvis vill börja ha varannan vecka.
Om det nu skulle bli en ny tvist på det, hur ser chanserna ut? Umgänget funkar ju bra enligt mig. Men kan den andra förälderns tidigare agerande ligga henne till last vid framtida förhandling?
Och till sist! Vi bor 9 mil ifrån varandra enkel resväg. För att klara varannan vecka bör jag flytta till den stad de bor i, då barnet i framtiden kommer ha skolplikt och då inte kan vara ledig varannan vecka, vilket går nu - men det är något år framåt i tiden. Och fram till dess har jag flyttat dit. Men fram till dess kan jag ändå fixa det ekonomiskt att vara ledig från jobbet varannan vecka. Första året helt på kvarvarande föräldradagar, andra året helt och hållet på besparingar. Tredje året bör jag ganska akut vinna en miljon, eller skaffa mig ett jobb i den stad de bor i.
Hur ser mina chanser ut?