• jenny99

min katt könsmogen?hjälp

Jag har 2 han katter som jag tog emot då de var ca 8-11 veckor.De far illa i tidigare hem.Dom har mått toppen och är idag knappt 5 månader.Ena han katten visar tydliga tecken på att vara könsmogen.Jamar jämt,rastlös mm.Jag har bokat tid för kastrering bägge 2 på måndag,men veterinären var lite tveksam först eftersom dom är unga.Nu är min fråga,kan jag underlätta för min katt innan kastrering?Eller ska jag boka in denna vecka?Mår de dåligt när de jamar o är könsmogna?Jag märker tydligt att den könsmogna har ändrat på vissa saker,tex bytt sovplats.Jag har haft katter förr men aldrig i detta skede.Mår han dåligt i väntan på kastrering?

• Svar på tråden min katt könsmogen?hjälp
  • nemo1

Ingen fara för katten att vänta. Börjar han revirkissa så får du försöka få en akuttid. Var väldigt försiktig så han inte smiter ut, en katt gör precis vad som helst för att få para sig och då försvinner han
    Larvig veterinär kan jag tycka. Dels så är rekommendation på sex månader borttagen och dels kastreras katter i USA från tolv veckors ålder. En hankastrering är dessutom ett väldigt litet snabbt och enkelt ingrepp. Många uppfödare av raskatter kastrerar de kattungar som ej får gå till avel vid tre månaders ålder innan leverans.

Glöm nu inte bort att ta bort maten när du går och lägger dig söndag kväll. Är katterna inte öronmärkta så passa på att göra det vid kastreringen då de måste vara sövda vid en sån. Även om katterna är innekatter så kan olyckan någon gång i framtiden vara framme och någon smiter iväg.

• jenny99

Hej tack för ditt svar.Bägge ska Chipas samtidigt som de kastreras för man vet ju aldrig.Ena katten ligger redo vid dörren jämt nu så man får alltid vara beredd.

• nemo1
    jenny99 skrev 2014-11-19 07:56:53 följande:
    Hej tack för ditt svar.Bägge ska Chipas samtidigt som de kastreras för man vet ju aldrig.Ena katten ligger redo vid dörren jämt nu så man får alltid vara beredd.
    Öronmärk också då alla inte förstår att katten kan vara chippad. Och glöm inte anmäla idnr och chipnr till Sverak och skk annars är det bortkastat.
  • jenny99

Är inte chip/öronmärk Samma sak?Har jag missat nåt?Jag har alltid haft kastrerade katter,försäkrade och så men bott i lägenhet så detta är första gången de Chippas.

• nemo1

Nej. Chip skjuts in under huden med en kanyl och det behöver inte katten var sövd för. Öronmärkning är tatueringen i örat och då måste katten sövas för det gör ont. Jag tycker du ska göra båda två då en tatuering kan bli svårtydd efter några år medans chippet är det ännu inte alla som tänker på att kolla. Då måste uppjittaren ta katten till veterinär eller polis för att scanna chipet, inget som känns utanpå.

Svar på tråden min katt könsmogen?hjälp