• Fridaaaaa

Någon mer höggravid vars bebis huvud fortfarande är ruckbart?

Hej!
    Om ngn dag är jag i vecka 39, va på kontroll igår och bebisens huvud ligger ner men är fortfarande ruckbart. BM sa till mig att om vattnet går när jag är hemma måste jag in till förlossningen då det finns risk att navelsträngen kan komma ut (?!) och att bebisen då får svårt med syresättningen. Hon sa att jag inte skulle oroa mig men jag blir ändå lite nervös.
    Ngn mer som är i liknande situation eller har varit?

• Svar på tråden Någon mer höggravid vars bebis huvud fortfarande är ruckbart?
  • Pojkmamma2
    Fridaaaaa skrev 2014-11-18 11:32:57 följande:

Hej!
    Om ngn dag är jag i vecka 39, va på kontroll igår och bebisens huvud ligger ner men är fortfarande ruckbart. BM sa till mig att om vattnet går när jag är hemma måste jag in till förlossningen då det finns risk att navelsträngen kan komma ut (?!) och att bebisen då får svårt med syresättningen. Hon sa att jag inte skulle oroa mig men jag blir ändå lite nervös.
    Ngn mer som är i liknande situation eller har varit?

Ja, min son, nu 6 år va oxå ofixerad. Faktiskt även när ja kom in på fl med fulla värkar.. Va först när ja va öppen ca 6 cm som han fixerat sig o börjat åka neråt. De sa dem va ovanligt men vanligare vid barn nr 2 än 1. O han va ju mitt barn nr 2.

Men min bm sa aldrig nått om några risker.
  • The Fugly

Ingen av mina två har varit fixerade innan förlossningen. Jag har läst om att andra fått varningar men jag fick det inte och när jag frågade sa de att man inte längre anser att man behöver göra något särskilt mer än att ringa förlossningen.

• martina81

jag är i vecka 41 och vid senaste kontroll var huvudet ruckbart, bm sa inget om några risker med det och då började ändå förra förlossning med just vattenavgång. På andra sidan ska man alltid kontakta förlossning vid vattenavgång och man brukar ju få komma in på kontroll. är det något konstigt tar de alltid det säkra före det osäkra

• blåklocka02

Hej! Jag är i v.39, var hos bm igår och bebisens huvud är fortfarande ruckbart vilket hon inte tyckte var konstigt eftersom det är tredje barnet jag väntar. Hon nämnde inget om några risker vid vattenavgång. Tycker man har det tillräckligt tungt och nervöst nu sista dagarna, varför ska bm skrämmas så där?

• iceball

Samma här med dottern, jag fick heller inte höra något om några risker. Det enda hon sa om det var att det inte betyder att jag skulle gå över tiden (vilket jag trodde) och dottern kom på bf.

Svar på tråden Någon mer höggravid vars bebis huvud fortfarande är ruckbart?